Nowy terminal miał być oddany do użytku w kwietniu, ale - według przedstawicieli lotniska - trwają tam jeszcze prace wykończeniowe związane m.in. z usuwaniem usterek budowlanych, prace adaptacyjne pomieszczeń usługowych czy związane z zagospodarowaniem terenu wokół terminala. Rzeczniczka Portu Lotniczego Łódź Ewa Bieńkowska nie podała konkretnej daty, ale zapowiedziała, że nowy terminal zostanie otwarty na przełomie kwietnia i maja. - Mamy wiele zapytań od przewoźników i touroperatorów dotyczących możliwości lądowania na łódzkim lotnisku podczas Euro 2012. Pasażerowie będą obsługiwani już w nowoczesnym terminalu - zapewniła w piątek Bieńkowska. Najpóźniej na tydzień przed otwarciem planowane jest zorganizowanie specjalnego dnia otwartego dla łodzian. Maksymalna przepustowość nowego obiektu wynosić ma 1300 pasażerów na godzinę. Oznacza to, że jednocześnie będzie można w nim odprawiać pasażerów z czterech do sześciu samolotów typu Boeing 737; w terminalu przebywać będzie mogło jednocześnie ponad 2200 osób. Nowy terminal ma ok. 25 tys. m. kw. powierzchni. Podczas projektowania budynku wykorzystano różnicę poziomów terenu i pierwszą z czterech użytkowych kondygnacji umieszczono 5 m pod ziemią. Znajdują się tam pomieszczenia techniczne, socjalne, zbiorniki wody paliwowej, centralna sortownia bagażu, a także garaż dla służb Portu Lotniczego. Wyżej, na parterze, na 14 stanowiskach odbywać się będzie odprawa pasażerów. Przewidziano też dodatkowe 15. stanowisko, tzw. linię czerwoną odprawy, z deklarowaną kontrolą celną. W antresoli nad parterem zaplanowano pomieszczenia socjalne, a na piętrze (czwarta kondygnacja) pomieszczenia administracyjne, gastronomiczne, biur podróży, linii lotniczych i handlowo-usługowe. Przed terminalem powstał parking na 300 samochodów. Rocznie nowy terminal będzie mógł obsłużyć ok. 1,5 mln pasażerów; władze lotniska liczą, że w 2012 roku będzie ich mniej więcej 485 tys. Wartość inwestycji to 195 mln zł; w 76 proc. jest ona dofinansowywana ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013. Pozostała kwota, stanowiąca wkład własny, pochodzi z emisji obligacji. Na łódzkim lotnisku zakończyła się budowa nowej wieży kontroli ruchu lotniczego. Poziom operacyjny wieży znajduje się na wysokości ponad 31 metrów nad poziomem terenu. Jednak zanim zasiądą tam kontrolerzy ruchu lotniczego, w budynku musi zostać zainstalowane wyposażenie operacyjne. Jak poinformował rzecznik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Grzegorz Hlebowicz, ten etap inwestycji zakończy się latem tego roku, a rozpoczęcie pracy operacyjnej jest planowane w listopadzie 2012 r. - Łódzka wieża kontroli ruchu lotniczego posiada oryginalną, ciekawą architekturę. Bryła tego budynku przypomina - według mnie - peryskop. Wieża może też poszczycić się ciekawą elewacją, która kojarzy się z siatką maskującą - uważa Hlebowicz. Wartość inwestycji realizowanej przez PAŻP to niemal 14,7 mln zł.