Łódzcy radni w styczniu zdecydowali o podwyżce cen biletów jednorazowych komunikacji miejskiej oraz o zmianie ich rodzajów. To pierwsza podwyżka cen biletów MPK w Łodzi od siedmiu lat. Władze miasta tłumaczyły konieczność jej wprowadzenia inflacją - wzrostem akcyzy oraz cen paliw. Zmianie ulegną nie tylko stawki, ale i rodzaje biletów. W ciągu kilku ostatnich lat w Łodzi występował spadek wpływów ze sprzedaży biletów, tendencja spadkowa została zatrzymana dopiero w ubiegłym roku. Liczą na to, że sprzedaż będzie rosła - Dzięki wprowadzeniu nowej taryfy liczymy na to, że sprzedaż biletów nadal będzie rosła - mówił we wtorek na spotkaniu z dziennikarzami Adam Kralisz z sekcji sprzedaży biletów MPK Łódź. Zgodnie z uchwałą radnych wprowadzony zostaje podział na dwie strefy - miejską i aglomeracyjną. Strefa miejska obejmuje obszar Łodzi do jej granic administracyjnych, natomiast aglomeracyjna - także obszar okolicznych gmin, z którymi Łódź podpisała umowy na kursowanie komunikacji. - Dla Łodzi jest to nowość, ale wszystkie inne duże miasta w Polsce już taki podział wprowadziły - dodał Kralisz. Podział na strefę miejską i aglomeracyjną Od 1 marca w ramach aglomeracji funkcjonować będą m.in. Aleksandrów Łódzki, Pabianice, Brzeziny, Stryków czy Andrespol. Miesiąc później zacznie obowiązywać porozumienie z Konstantynowem Łódzkim i Lutomierskiem. Nadal trwają rozmowy z gminami Zgierz i Ozorków. Od czwartku jednorazowe bilety 10 i 30-minutowe, które kosztowały odpowiednio 1,7 zł i 2,4 zł, zastąpią bilety 20 i 40-minutowe - odpowiednio za 2,4 zł i 3,2 zł. Natomiast bilet godzinny będzie kosztował 4 zł. Tylko w przypadku tych najpopularniejszych biletów czasowych nie będzie podziału na strefy miejską i aglomeracyjną. Obniżono cenę biletu miesięcznego Równocześnie obniżono cenę biletu miesięcznego (sieciowego na wszystkie linie tramwajowe i autobusowe), który do 2014 roku kosztować będzie 80 zł (obecnie 88 zł) w strefie miejskiej i 96 zł w strefie aglomeracyjnej. Znikają też bilety trasowane, a w ich miejsce pojawią się tzw. migawki liniowe, które obowiązują na dwóch wybranych przez pasażera liniach mających przynajmniej jeden wspólny punkt przesiadkowy i na wszystkich liniach, których trasa pokrywa się z tymi wybranymi liniami. Wyższe mandaty za jazdę bez biletu Rośnie również wysokość mandatu za jazdę bez biletu ze 100 zł do 200 zł (ale jeśli gapowicz zapłaci karę w ciągu tygodnia, wyniesie ona 70 zł). Wprowadzona zostaje też opłata manipulacyjna w przypadku anulowania mandatu za jazdę bez odpowiednich dokumentów, np. ważnej w danym okresie "migawki". Zniesiona zostanie natomiast opłata za przewóz zwierząt i bagażu komunikacją miejską. MPK zapewnia, że wszystkie dotychczasowe bilety zachowują ważność, jednak w przypadku jednorazowych biletów czasowych zostaną wprowadzone bilety dopłatowe, wyrównujące różnice cenowe. Bilety dopłatowe mają pojawić się w punktach sprzedaży w środę, nowe bilety będą dostępne od 1 marca. Nowa taryfa biletowa łódzkiego MPK obowiązywać będzie do końca 2012 roku. Uchwała, którą przyjęli radni, wprowadza także podwyżki cen biletów w latach 2013-2014; ceny najpopularniejszych biletów czasowych rosnąć mają o 20 groszy rocznie.