Najsłynniejsza ulica Łodzi wygrała w internetowym plebiscycie "Patrzcie, Polska! Wybieramy naszą wizytówkę na Street View". Piotrkowska rywalizowała z 14 innymi atrakcjami turystycznymi w Polsce, m.in. z zamkiem w Malborku, krakowskim rynkiem, rynkiem we Wrocławiu czy zamojskim Starym Miastem. W dwutygodniowym plebiscycie wzięło udział 115 tys. internautów. Łódź zwyciężyła przewagą kilku tysięcy głosów. Na kolejnych miejscach znalazły się białostocki Pałac Branickich i Rynek Kościuszki oraz Wały Chrobrego w Szczecinie. W ciągu kilku najbliższych tygodni ekipa Street View rozpocznie fotografowanie popularnej "Pietryny", ale także - jak zapowiedziała w środę Agata Wacławik-Wejman z Google Polska - całego miasta. Zdjęcia Piotrkowskiej robione będą ze specjalnie skonstruowanego, trzykołowego roweru, na maszcie którego umieszczonych jest dziewięć aparatów fotograficznych - osiem fotografujących w poziomie i jeden w pionie. - Dzięki temu po publikacji zdjęć jesteśmy w stanie rzeczywiście przeprowadzić wirtualny spacer, czyli rozglądać się po ulicy, którą się przechadzamy. Dodatkowo rower ma odbiornik GPS, który służy do określenia lokalizacji, gdzie dane zdjęcie zostało wykonane i dalmierze laserowe, które pomagają w tworzeniu efektu 3D - powiedział Piotr Zalewski z Google Polska. Zdjęcia na Piotrkowskiej mają potrwać jeden-dwa dni. Pozostałe ulice miasta - od centrum do obrzeży - będą fotografowane z samochodu, na dachu którego zamontowanych zostało 18 aparatów fotograficznych. W ciągu godziny umożliwia on wykonanie setek tysięcy zdjęć. Ten proces może potrwać kilka tygodni. - Później te wszystkie zdjęcia są w procesie fotograficznym specjalnie obrabiane, łączone w panoramy, są rozmywane twarze przechodniów i numery rejestracyjne pojazdów i dopiero wtedy są publikowane. Od momentu wykonania zdjęć do publikacji mija zazwyczaj kilka miesięcy - dodał Zalewski. Street View to usługa uruchomiona przez Google, dzięki której można przeglądać panoramiczne widoki miejsc z całego świata. Celem serwisu jest pomoc internautom w dotarciu do określonych miejsc. Teraz jej użytkownicy będą mogli wirtualnie odwiedzić ulicę Piotrkowską i oglądać ją na zdjęciach panoramicznych. Przedstawiciele Google Polska podkreślają, że w wielu przypadkach obecność miast w Street View spowodowała wzrost ruchu turystycznego i ma walor promocyjny danego miejsca. Jako przykład podają Pompeje, gdzie po opublikowaniu zdjęć ruch turystyczny wzrósł o 20 proc. - Bardzo się cieszę, że Piotrkowska wygrała w tym wyścigu. Liczę, że nasza ulica zachwyci wszystkich a jej zdjęcia zachęcą, żeby zobaczyć ją na żywo - mówiła prezydent miasta Hanna Zdanowska. Zdjęcia łódzkiej Piotrkowskiej jako pierwszej polskiej atrakcji turystycznej mają być dostępne w serwisie Street View w pierwszym kwartale przyszłego roku. Później pojawią się tam także widoki wcześniej już sfotografowanych miast, w których odbywać się będą mecze Mistrzostw Europy w piłce możnej - EURO 2012: Warszawy, Poznania, Gdańska i Wrocławia, a także Krakowa. Prawdopodobnie dostępne będą tam również zdjęcia centrów Białegostoku i Szczecina.