Basia Tatara to osoba z krwi i kości, Kapitan Kultura to postać wymyślona na potrzeby promocji Łodzi. Razem są bohaterami komiksu, autorstwa Krzysztofa Ostrowskiego. Pierwsza odsłona akcji to najważniejsze w branży Międzynarodowe Targi Turystyczne w Berlinie, które rozpoczynają się w stolicy Niemiec. Znaczek na butach - Cała nasza promocja jest "made in Łódź", no może poza meblami z IKEA - żartuje Krzysztof Candrowicz, Łodzianin Roku 2007 i dyrektor Łódź Art Center, które koordynuje akcję promocyjną dla Urzędu Miasta Łodzi. I rzeczywiście, wszystko co pojawi się na targach tworzyli łodzianie. Komiks wymyślił i narysował Krzysztof Ostrowski. Stoisko, na wzór mieszkania Kapitana Kultury, wybudował Maciej Lebiedowicz. Łódź festiwalową obfotografował Albert Pabijanek, a stroje zaprojektowała Agata Wojtkiewicz. - To było poważne wyzwanie - przyznaje projektantka. - Przecież postacie są komiksowe, a przy okazji mają nawiązywać do promocji miasta. Stąd wielkie nadruki "Łódź" na sukience miss oraz koszulce i pelerynie Kapitana Kultury, stąd znaczki promujące miasto upięte jak kwiatki na... żółtych butach najpiękniejszej Polki. Bez wątpliwości - Decyzja o promocji przez komiksowych superbohaterów jest naprawdę odważna - przyznaje Krzysztof Candrowicz. - Nie miałam żadnych wątpliwości. Jestem łodzianką w stu procentach i jeśli tylko mogę Łodzi pomóc, to pomogę - podkreśla Basia Tatara. - Nie bałam się też, że w komiksie moja postać będzie nieco zniekształcona. Trzeba mieć trochę dystansu do siebie. Jednak komiks "Kapitan Kultura" pokazuje innym to co dla łodzian jest oczywiste - że jesteśmy stolicą polskiego komiksu i że z naszego miasta pochodzi najpiękniejsza Polka. Na łódzkim stoisku w Berlinie miasto będzie jeszcze promować dziesiątki łódzkich festiwali, dzięki wydanemu niedawno zestawowi pocztówek Łodzi festiwalowej. Uratowana! Wystawa w stolicy Niemiec to najważniejsza impreza targowa na świecie. W tym roku swój udział zapowiedziało 11 tys. wystawców, którzy stoiska rozłożą na 150 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej. W jednym z pawilonów będzie prezentowana tylko polska oferta, także żółte stanowisko Łodzi. - W Berlinie chcemy pokazać, że jesteśmy liderami w wyścigu do miana Europejskiej Stolicy Kultury 2016 - podkreśla Justyna Jedlińska, dyrektor Biura Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta Łodzi. Łódzkich liderów aktywnie wspierać będzie Kapitan Kultura i Barbara Tatara. W komiksie superheros ratuje miss przed migiem sprzed Hali Sportowej. Tylko dlatego para w Berlinie będzie rozdawać ulotki i... grać w warcaby z gośćmi łódzkiego stoiska. Michał Bogusiak michal.bogusiak@echomiasta.pl