Poprzedni przetarg, który przewidywał budowę w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, zakończył się bowiem kilka tygodni temu fiaskiem. Według nowych planów w drogę zainwestuje wyłącznie państwo. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła podzielić budowę tej części A-2 na pięć odcinków i ogłoszone zostały przetargi, które mają wyłonić firmy, które zaprojektują i zbudują każdy z nich. - To co do tej pory istnieje, to są plany sytuacyjne i plany do przetargu, ale nie są to szczegółowe projekty techniczne, które będą określały m.in. przekroje, rodzaj używanych materiałów, normy itd. - powiedział nam Artur Mrugasiewicz z centrali GDDKiA. Odrębne przetargi będą zorganizowane na odcinki ze Strykowa do Łyszkowic, od Łyszkowic do węzła w Wiskitkach, od Wiskitek do węzła w Tłustem, kolejny od miejscowości Tłuste do węzła w Pruszkowie i ostatni odcinek do Konotopy. Podział na odcinki ma zwiększyć konkurencyjność wśród wykonawców. Choć oferty przetargowe będą przyjmowane do końca kwietnia, to przetargi mają zostać rozstrzygnięte we wrześniu. GDDKiA daje sobie więc 4 miesiące na wyłonienie wykonawców. Zdaniem Artura Mrugasiewicza z biura prasowego warszawskiej GDDKiA, procedury muszą tyle trwać ze względu na stopień ich skomplikowania oraz wartość przetargów. Według założeń rządowych, roboty przy budowie autostrady mają zakończyć się w ciągu 32 miesięcy, pomiędzy majem a lipcem 2012 roku. GDDKiA do specyfikacji przetargowej wprowadziła zapis o "zapewnieniu przejezdności na czas trwania finałowego turnieju mistrzostw Euro 2012". Co oznacza owo "zapewnienie przejezdności"? - Podobnie jest obecnie na przykład z drogą z Radzymina do Wyszkowa, która formalnie jest jeszcze w budowie do czerwca, ale już jest przejezdna. Prace trwają tam na drogach dojazdowych, wysepkach itp, co kierowcom nie powinno bardzo przeszkadzać - powiedział nam Mrugasiewicz. W I etapie zostaną wybudowane 2 jezdnie o 2 pasach ruchu (na odcinku od węzła "Pruszków" do węzła "Konotopa" o 3 pasach ruchu) z szerokim pasem dzielącym (11 - 12 m). W II etapie przewiduje się rozbudowę autostrady wewnątrz istniejących linii rozgraniczających (w pasie drogowym) o dodatkowy pas ruchu do każdej jezdni. Według założeń GDDKiA cała autostrada (obydwa etapy) powinna zostać oddana do użytku w maju 2012 roku. mak