Spektakl przygotowano z okazji 250. rocznicy śmierci Georga Friedricha Haendla. Przedstawienie - zdaniem realizatorów - jest także wyjątkowe, bowiem po raz pierwszy realizacja spektaklu jest koprodukcją trzech łódzkich uczelni artystycznych. Zaangażowani zostali studenci Akademii Muzycznej, Akademii Sztuk Pięknych oraz Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Na scenie występują młodzi śpiewacy, a animację przygotowali studenci "filmówki". Do realizacji "Juliusza Cezara" łódzkiemu TW udało się pozyskać wybitnych znawców, praktyków muzyki i śpiewu epoki barokowej, Paula Esswooda (kierownictwo muzyczne) oraz jego ucznia - Artura Stefanowicza (reżyseria). Paul Esswood jest jednym z najwybitniejszych współczesnych kontratenorów; współpracował z wieloma teatrami operowymi w Europie i USA. Jego repertuar obejmuje przede wszystkim dzieła Haendla, a także Henry Purcella, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Josepha Haydna, Franza Schuberta i Roberta Schumanna. Esswood jest profesorem Royal Academy of Music w Londynie i prowadzi wokalne kursy mistrzowskie na całym świecie. Wsławił się też jako dyrygent, specjalizując się właśnie w muzyce barokowej. Reżyserem spektaklu jest Artur Stefanowicz - wybitny interpretator partii haendlowskich, dla którego łódzkie przedstawienie będzie debiutem reżyserskim. Scenografię przygotowała Ewa Bloom-Kwiatkowska. "Juliusz Cezar" jest najbogatszą partyturą operową Haendla i stanowi do dziś jego najpopularniejszą operę. Jeszcze za życia kompozytora wystawiono ją w Londynie aż 38 razy. Operę odkryto na nowo w Getyndze w 1922 r. i od tego czasu stanowi ona żelazny repertuar światowych scen. Jest to zarazem jedna z najtrudniejszych barokowych oper, wymagająca od orkiestry, a przede wszystkim od śpiewaków niesłychanej dyscypliny i umiejętności. Łódzkiej premierze towarzyszy niecodzienna atrakcja - gra komputerowa "Spiskowcy w operze", która dostępna jest na stronie internetowej Teatru Wielkiego. Jej uczestnicy mogą wcielić się w rolę Cezara. Na jego życie czyhają ukryci pod różnymi postaciami spiskowcy. Aby ochronić Cezara przed śmiercią, gracz powinien wykazać się zręcznością, wiedzą i sprytem. W ten sposób TW w Łodzi chce zachęcić młodych ludzi do poznania opery.