Główny blok imprez tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Fotografii nosi tytuł "I*NETWORK. Human connection" i został zbudowany wokół idei społeczności i współpracy. - Jego celem jest sprawdzenie, jakie znaczenie ma współpraca, społeczność, sieciowość dzisiejszego świata dla fotografii, jej twórców i odbiorców - wyjaśniła rzeczniczka Fotofestiwalu Aleksandra Kietla. Na ekspozycji "Obraz zmian" prezentowanych będzie sześć indywidualnych projektów, których punktem centralnym jest społeczność i miejsce, a metodą twórczą - współpraca. Będzie można obejrzeć prace m.in. Shimona Attie, Yanna Grossa, Luci Nimcovej. Wystawie towarzyszyć będą spotkania autorskie. 10 maja rozstrzygnięty zostanie konkurs na Grand Prix Fotofestiwalu. Spośród 400 nadesłanych w tym roku zgłoszeń jury nominowało 12. Tylko jeden projekt zostanie zaprezentowany w formie wystawy, a jego autor otrzyma 10 tys. zł nagrody. Jedenaście pozostałych projektów zobaczyć będzie można podczas nocnych pokazów slajdów. Wyjątkowym wydarzeniem tegorocznej edycji Fotofestiwalu będzie pierwsza publiczna prezentacja wybranych prac z jednej z największych kolekcji powojennej fotografii polskiej - Joanny i Krzysztofa Madelskich. Na wystawie "Uwikłane w płeć" pokazanych zostanie ponad 150 prac opisujących wizerunek oraz tożsamość współczesnej kobiety. Dzieła wykonane zostały w różnych technikach: od szlachetnych technik fotograficznych, przez awangardowe eksperymenty i współczesną fotografię cyfrową, aż po instalacje, obiekty i video. Wśród autorek prac są: Natalia LL, Alicja Żebrowska, Marta Deskur, Jadwiga Sawicka, Barbara Konopka, Aneta Grzeszykowska, Katarzyna Majak, Dorota Kozieradzka i Anna Senkara. W kolekcji znalazły się również prace klasyków fotografii: Tadeusza Rolkego, Edwarda Hartwiga, Pawła Pierścińskiego, Wojciecha Prażmowskiego i Wojciecha Plewińskiego z "młodzieńczymi" portretami Beaty Tyszkiewicz włącznie. Twórcy kolekcji, Joanna i Krzysztof Madelscy, podkreślają, że chcą pokazać kobietę widzianą oczami zarówno kobiet, jak i mężczyzn. "Próbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie, jak obraz kobiety ewoluował. Jak zmieniało się w czasie jego postrzeganie w kontekście społecznym. I postawić kilka pytań, odnoszących się do dzisiejszych stereotypów: funkcjonowania kobiecego ciała w sferze publicznej, medialnej, artystycznej, komercyjnej" - mówią twórcy kolekcji. Wystawę w Muzeum Miasta Łodzi będzie można oglądać od 11 maja do 28 czerwca. W ramach działań edukacyjnych zaplanowano m.in. pierwszą edycję warsztatów Masterclass. Jak zapowiedziała Kietla, będzie to trzydniowe spotkanie z wybitnym fotografem Simonem Norfolkiem (laureatem World Press Photo 2012), podczas którego będzie można dowiedzieć się np., dlaczego światło jest najważniejszym elementem opowiadania historii i w jaki sposób je wykorzystać. Na tegorocznym festiwalu nie zabraknie wystaw towarzyszących, które oglądać będzie można w całym mieście. W sumie organizatorzy przygotowali ich 23, a wśród nich "Perfomatywny Beuys" Josepha Beuysa, "Deja vu" Eugeniusza Hanemana, "Pure of Sight" Jing Huanga, "Struny czasu cz.3: Hybrydy czasoprzestrzeni" Izabelli Gustowskiej oraz "Przeciek" Anny Orłowskiej. Większość głównych wydarzeń, spotkań i prezentacji odbędzie się w zabytkowej Willi Grohmana. Organizatorzy zachęcają miłośników fotografii do zarejestrowania się poprzez stronę www.fotofestiwal.com, co umożliwi kupno karnetów i biletów z 50-proc. zniżką. Łódzki Fotofestiwal organizowany jest od 2001 roku i co roku gromadzi ponad 20 tys. widzów z całego świata. Imprezę organizuje Fundacja Edukacji Wizualnej, przy współpracy z Łódź Art Center, Fabryką Sztuki i Urzędem Miasta Łodzi. Twórcy Fotofestiwalu są założycielami Photo Festival Union - stowarzyszenia zrzeszającego europejskie festiwale fotografii, a sam festiwal jest członkiem Festival of Light - podobnej organizacji o zasięgu światowym.