Działacze PO i zaproszeni goście dyskutowali o rozwoju sektora wiedzy w Polsce oraz inwestowaniu w ludzki kapitał. Łódzkie spotkanie było kolejnym z cyklu debat, mających przygotować tę partię do majowej konwencji programowej. - My Polacy możemy dziś skutecznie konkurować i wybijać się na pierwsze miejsca w rankingach cywilizacyjnych Europy tylko wtedy, gdy do maksimum wykorzystamy zasoby, które są naszym atutem. Polskimi zasobami naturalnymi są wolność, energia i wiedza ludzi. Dlatego jedynym zadaniem władzy, aby zbudować silną Polskę, jest wyzwolenie energii Polaków i danie im maksimum wiedzy - powiedział lider PO Donald Tusk. Z kolei Jan Rokita mówił m.in. o dylematach dotyczących systemu kształcenia w Polsce i finansowania oświaty. - Trzeba zastanowić się nad tym, czy przy dzisiejszym modelu finansowania szkolnictwa dodatkowe pieniądze mogą przynieść korzyści - powiedział. Zdaniem uczestników debaty, "polityka podnoszenia jakości kapitału ludzkiego i rozwoju sektora wiedzy wymaga prowadzenia skoordynowanych i spójnych działań w oświacie, szkolnictwie wyższym i badaniach naukowych oraz polityki innowacyjności w gospodarce. Wpływ państwa na instytucje oświatowe powinien być stymulujący, ograniczony do funkcji regulacyjnych i nadzorczych. Uczestnicy debaty są przekonani, że w polskiej oświacie musi nastąpić przełom jakościowy. Szkoły oczekują wprowadzenia spójnej podstawy programowej - od przedszkola do szkoły średniej. Młodzież musi nauczyć się umiejętności uczenia. Pilnym zadaniem jest odbudowanie rangi egzaminu maturalnego. Konieczne jest zwiększenie autonomii szkół i kompetencji dyrektorów. Platforma proponuje zmianę sposobu finansowania szkół i placówek oświatowych. Jednym ze sposobów jest wprowadzenie bonu oświatowego jako podstawy tworzenia budżetu szkoły. Innym -utworzenie na poziomie ministerstwa funduszu na dofinansowanie konkretnych programów wyrównywania szans szkół. Zdaniem uczestników debaty, potrzebna jest poprawa jakości kształcenia i lepsze dostosowanie oferty programowej studiów wyższych do wymogów rynku pracy. Niezbędne jest finansowanie wybranych przedsięwzięć badawczych. Wśród polskich uczelni muszą się znaleźć duże uniwersytety badawcze. Państwo powinno aktywniej wspierać uczelnie - publiczne i niepubliczne, stwarzając lepsze warunki studiowania i równy dostęp do niego. Z kolei dla wspierania innowacyjności w gospodarce niezbędne są parki przemysłowe, technologiczne, nauki, inkubatory przedsiębiorczości. W szkołach wyższych należy zwiększyć rekrutację na studia ścisłe i techniczne. Szansą dostępu do oferty uczelni jest dostęp do internetu szerokopasmowego, którego upowszechnienie powinno stać się priorytetem rządu i samorządów. W piątkowej debacie uczestniczyli m.in. prezes Fundacji Rektorów Polskich, prof. Jerzy Woźnicki, przewodnicząca sejmowej komisji edukacji, nauki i młodzieży Krystyna Szumilas, b. minister edukacji Edmund Wittbrodt.