Łódź Design to największy w Polsce festiwal w całości poświęcony wzornictwu. Prezentuje najnowsze światowe trendy w zestawieniu z polskim wzornictwem - od mody po formy użytkowe, grafikę i architekturę. Impreza promuje także młodych polskich projektantów. Zdaniem prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, festiwal wpisuje się w nową strategię rozwoju miasta: Łódź - miastem przemysłów kreatywnych. - Marzy mi się, żeby nie tylko festiwal, ale ogólnie design rozwijał się w Łodzi - mówiła we wtorek na konferencji prasowej prezydent miasta. Jej zdaniem ma temu służyć przekazanie przez miasto Akademii Sztuk Pięknych budynku, w którym powstać ma instytut designu. O jego przekazaniu mają zdecydować w środę łódzcy radni. Hasło przewodnie tegorocznej edycji festiwalu - "Świadomość" - ma podkreślać rolę jaką w designie, poza użytecznością i estetyką, pełni właśnie świadomość projektanta. - Podstawowe walory projektowania, czyli funkcjonalność i estetyka przestają być tak bardzo ważne. Dla projektanta ważne staje się także wzięcie pod uwagę innych czynników - jakich materiałów używa, jak wpłyną one na środowisko, jak się transportuje obiekt i czego potrzebują odbiorcy - mówiła dyrektor programowa festiwalu Małgorzata Żmijska. W tegorocznym programie głównym znalazły się trzy wystawy. Jedna z nich - "Punkty widzenia - punkty siedzenia", którego kuratorką jest Maria Jeglińska - składa się z 16 krzeseł powiązanych w pary z innymi obiektami. Ma to na celu skłonienie widza do zastanowienia się nad celem, dla którego powstaje dany obiekt. Ekspozycja "Kto ty jesteś?" (kuratorki: Agnieszka Jacobson-Cielecka i Klara Czerniewska) poświęcona została projektantom mającym polskie korzenie, choć mieszkającym w różnych krajach świata. Autorki postanowiły zbadać w jaki sposób polskość przejawia się w ich projektowaniu. "The Future is Stupid" to wystawa przygotowana przez Svena Ehmanna. Prezentuje 13 niebanalnych przedmiotów i innowacyjnych rozwiązań zaprojektowanych, by zmieniać i ulepszać rzeczywistość. Jednym z nich jest projekt "Colalife" - jego twórcy zaprojektowali opakowanie do transportu leków do krajów trzeciego świata, które mieści się w skrzynkach z coca-colą. Będzie też można zobaczyć jak działa drukarka 3D. Ważnym punktem tegorocznej imprezy ma być Forum Design & Architektura. W ciągu pięciu dni poruszone zostaną aktualne zagadnienia dotyczące zmian zachodzących w świecie i nowych metod pracy projektantów. Wykłady i prezentacje przedstawią wybitni znawcy designu - projektanci, producenci i kuratorzy z Polski i z zagranicy. Po raz drugi na festiwalu zagości projekt "Edukreacja, czyli spotkanie dzieci z designem". Zaplanowano spacery po wystawach; przygotowano edukacyjną bawialnię oraz warsztaty mające rozwijać wyobraźnię i kreatywność najmłodszych. Rodzice będą mogli zostawić swoje pociechy pod okiem opiekunów, którzy postarają się przybliżyć im język designu. Natomiast w ramach "Remade Market" będzie można spotkać się z projektantami, porozmawiać o inspiracjach i aktualnych trendach oraz kupić oryginalne i wyjątkowe przedmioty bezpośrednio od ich twórców. Wśród wydarzeń towarzyszących znajdzie się wystawa "must have" na której pokazane zostaną najlepsze wzorniczo produkty polskich designerów. Spośród ponad 300 nominowanych oraz zgłoszonych produktów Rada Ekspertów wyróżniła 66, z których 40 będzie można obejrzeć na festiwalu. Będą wśród nich m.in. lampy, stoły, łóżka, książki czy zabawki. Piąty raz organizatorzy zaprosili młodych projektantów w wieku 20-30 lat do udziału w konkursie "make me!". W tym roku spośród 130 przesłanych projektów jury wybrało sześć, które mają stanowić przykład dobrego oraz przemyślanego wzornictwa; walczyć one będą w finale o nagrodę 20 tys. zł. Pokazane też zostaną na jubileuszowej wystawie z najlepszymi pracami konkursowymi z ubiegłych lat. W programie tegorocznego festiwalu znajdą się także: wykłady, projekcje w Muzeum Kinematografii, warsztaty oraz imprezy w łódzkich klubach. Centrum Festiwalowe mieści się w dawnej tkalni przy ul. Targowej, która pochodzi z lat 30. XX wieku. Organizatorem Łódź Design jest Łódź Art Center. Partnerem jest m.in. Urząd Miasta Łodzi a mecenasem imprezy Ceramika Paradyż. Polska Agencja Prasowa jest jednym z patronów medialnych imprezy. Tegoroczny festiwal potrwa do 28 października, a w ub. roku imprezę odwiedziło ponad 40 tys. osób. Więcej informacji o festiwalu można znaleźć na stronie www.lodzdesign.com.