Hense pisał utwory dla teatru, opery i kina. Był twórcą muzyki do filmów francuskiego reżysera Alaina Resnais i Niemca Volkera Schloendorffa. Jego twórczość wyróżniała mnogość stylów. Widoczne są w niej wpływy romantyzmu i naturalizmu. Kompozytor stosował technikę serialną (serializm), często naśladował inne style, np. Mozarta, Rossiniego. Korzystał z wielu form muzycznych takich jak madrygał, hymn, pieśń, song i elementów jazzu. Do innych ważniejszych dzieł operowych należą: Der junge Lord (Młody Lord), Die Bassariden (Bachantki), We Come to the River (Dochodzimy do rzeki), Die englische Katze (Angielska kotka), Das verratente Meer (Zdradzone morze), Venus und Adonis (Wenus i Adonis). Henze był także twórcą baletów, symfonii, koncertów, muzyki kameralnej i utworów wokalnych (Pięć pieśni neapolitańskich) i rozprawy teoretycznej Muzyka i polityka (1976). Pracował jako kierownik muzyczny Deutsches Theater Heinza Hilperta w Konstancji, a w latach 1950-1953 był dyrektorem artystycznym baletu w Hessisches Staatstheater w Wiesbaden. Uczestniczył w pierwszych edycjach słynnych Międzynarodowych Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt.