W kaplicy św. Kingi w Wieliczce zabrzmiała paryska muzyka średniowieczna, osnuta wokół Paschy Pana. Debiutująca na Festiwalu Misteria Paschalia Agnieszka Budzińska-Bennett to wytrawna znawczyni dawnych wieków. Absolwentka i doktor Uniwersytetu w Poznaniu, uczyła się śpiewu średniowiecznego i renesansowego w Londynie u Ansy Boothroyd, w Kolonii u Barbary Thornton. Studiowała też muzykologię, filozofię, a także grę na średniowiecznej harfie w legendarnej Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei. Z koleżankami z kadry badawczej tej szkoły założyła w 1997 roku zespół Ensemble Peregrina, z którym koncertuje na całym świecie. W ubiegłym roku artystki nagrały wysoko oceniany album pt. Crux, z muzyką wielkanocną przełomu XIII i XIV wieku. Dzięki niemu, ale przede wszystkim za wyjątkową pasję odkrywania i prezentowania muzyki dawnej - w tym roku Agnieszka Budzińska-Bennett była nominowana do Paszportu Polityki. Muzykę z tego albumu artystka przedstawiła na krakowskim festiwalu, w niepowtarzalnej scenerii i wyjątkowej akustyce Kaplicy św. Kingi Kopalni Soli w Wieliczce. Na program złożyła się wyrafinowane utwory mono- i polifoniczne szkoły Notre Dame, opisujące scenę ukrzyżowania Chrystusa lub sam krzyż. Zespołowi Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew, harfa), Kelly Landerkin (śpiew), Lorenza Donadini (śpiew) towarzyszył na fidelu Baptiste Romain. Większość z zaprezentowanych utworów stanowiły anonimowe conductus o bogatej symbolice i złożonej strukturze, zawierające liczne gry słów. Aby odczytać te znaczenia należało uważnie przyjrzeć się tekstom. Na przykład kunsztownej jednogłosowej skardze Chrystusa, nawiązującej do lamentów Jeremiasza Vineam meam plantavi (Winnicę mą zasadziłem) wzbogaconej w refrenie o głosy improwizujące. Jezus wymienia w niej swoje liczne cierpienia: Strumieniem krwi mojej winy świata obmyłem, Z własnej woli Krzyż wziąłem, choć sie go lękałem, które podkreślone zostają wyszukaną melodyką. Z kolei wielkanocna sekwencja Surgit Christus cum tropheo (Chrystus w tryumfie powstaje) ukazuje ukrzyżowanie z perspektywy Marii Magdaleny, która nie wie o Zmartwychwstaniu i pytana o to, co wydarzyło się na Golgocie musi szczegółowo opowiadać o swoim bólu i cierpieniu. Podczas koncertu zabrzmiały także utwory francuskiego filozofa, teologa i poety - Filipa Kanclerza, zwanego tak z racji pełnienia funkcji kanclerza Uniwersytetu w Paryżu. Wśród nich przejmujący jednogłosowy lament Homo vide, que pro te patior (Zobacz człowiecze, co za ciebie cierpię), w którym Chrystus zwraca się do wiernych, by wzbudzić w nich współczucie, ale też by wskazać drogę odkupienia i zbawienia. W centrum tej wielkiej pasyjnej medytacji znalazł się bardzo ciekawy utwór Piotra Abelarda Epithalamica dic sponsa cantica (Weselne pieśni śpiewaj oblubienico), czerpiący z Pieśni nad Pieśniami i będący kwintesencją okresu paschalnego. W tej sekwencji Chrystus jest Oblubieńcem, a Maria Oblubienicą, która go poszukuje, szczęśliwe spotkanie w finale utworu symbolizuje z kolei Zmartwychwstanie. Wszystkie wykorzystane w programie teksty ukazuję barwną grę słów i obrazowe porównania wykorzystywane w średniowieczu do opisania Męki Pańskiej. Tytułowy Krzyż (Crux) to w nich drabina do chwały, klucz łaski, słodkie drzewo, łoże Oblubieńca... Towarzyszy im bogata w melizmaty muzyka, podkreślająca uroczysty charakter. W perfekcyjnym wykonaniu Ensemble Peregriny można było delektować zarówno każdym słowem, jak i każdą nutą tych kompozycji. Program wzbogacony został o kilka utworów instrumentalnych napisanych przez Baptise'a Romaina, wykorzystujących melodie z utworów wokalnych. Pieśniom towarzyszył subtelny, improwizowany akompaniament fidelu i harfy. Kontemplacyjny koncert zakończyła procesyjna pieśń marszowa - Mors vite propitia (Śmierć łaskawa dla życia) ogłaszająca triumfalne zwycięstwo nad śmiercią. To był wyjątkowy wieczór skupienia i paschalnej medytacji. Dzisiaj na Festiwalu: Arie e concerti George'a Friderica Handla w interpretacji debiutującej na Festiwalu Simone Kermes oraz doskonale znanej krakowskiej publiczności Venice Baroque Orchestra. Początek koncertu o godz. 20.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Koncert będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia. Więcej informacji o artystach i koncertach Więcej o biletach