Warszawa ukazana na fotografiach Konrada Brandla to miasto rosyjskiego imperium z lat 70.-90. XIX w. Brandel, nazywany przez historyków "pierwszym warszawskim reporterem", w roku 1883 skonstruował tzw. fotorewolwer - jeden z pierwszych na świecie małych i lekkich aparatów fotograficznych do wykonywania zdjęć obiektów w ruchu. Na wystawie można zobaczyć m.in. jego fotografie XIX-wiecznego Placu Trzech Krzyży. Brandel fotografował przede wszystkim ruch uliczny, życie codzienne na targowiskach, ale także eleganckie towarzystwo na wyścigach konnych. Na zdjęciach Henryka Poddębskiego z dwudziestolecia międzywojennego upamiętniona została rozwijającą się w stolica odrodzonego państwa - nowe ulice, place i całe dzielnice. Można zobaczyć m.in. fotografie pałacu Raczyńskich w Al. Ujazdowskich z 1928 r. Fotografie Ewalda Pawlaka pokazują Warszawę współczesną - m.in. obecny Plac Trzech Krzyży, Most Świętokrzyski. Autor sam dokonał wyboru zaprezentowanych zdjęć. Konrad Brandel (1838-1920), uczeń Karola Beyera - pioniera polskiej fotografii, był właścicielem jednego z uznawanych za najlepszych zakładów fotograficznych w Warszawie. Nie ograniczał się do robienia zdjęć, jego pasją było udoskonalanie aparatów, klisz i poszukiwanie sposobów przedstawiania fotografii szerszej publiczności, np. czytelnikom czasopism. Stosował kopiowanie fotografii na drewnie i fotomontaż w druku ściennych kalendarzy. Największym jego wynalazkiem był "fotorewolwer". Henryk Poddębski (1890-1945) od 1911 r. był związany z Polskim Towarzystwem Krajoznawczym, gdzie kierował pracownią fotograficzną. Włączył się do akcji dokumentowania zabytków Polski i zmian zachodzących w odradzającym się państwie i w stolicy. W 1934 r. jego archiwum liczyło ponad 6 tys. klisz. Znaczną część jego dorobku stanowiły zdjęcia architektury Warszawy. Od 1925 r. prowadził popularne atelier fotograficzne przy ul. Marszałkowskiej 125. Ewald Pawlak (ur. 1932) jest od ponad 30 lat związany z Muzeum Historycznym m.st. Warszawy. W latach 60. pracował jako fotoreporter prasy codziennej, publikował zdjęcia w wielu czasopismach. Najchętniej fotografuje Warszawę - jej architekturę i mieszkańców; uznawany jest za mistrza klasycznej czarno-białej fotografii, nie stroniącego jednak od barwnych, pełnych ekspresji obrazów. Jego prace wzbogacały wiele ekspozycji muzealnych, katalogów i wydawnictw albumowych; ostatnio: "Album Warszawski" (2000) , "Warszawa wczoraj i dziś" (2004), "Dary i darczyńcy" (2006). Ekspozycję można zwiedzać do końca sierpnia.