"Krakowskie Reminiscencje Teatralne" to marka znana i ceniona na świecie. Oprócz przedstawień i koncertów na program festiwalu składają się spotkania oraz dyskusje, pozwalające na głębszą refleksję zarówno nad prezentowanymi spektaklami i ich twórcami, jak i nad kształtem współczesnego teatru, a także jego miejscem w kulturze światowej. Demontaż utopii Czas tegorocznego festiwalu, odbywającego się pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego oraz Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego upłynie pod hasłem "Demontaż utopii". Zobacz program festiwalu Wspólnie z zaproszonymi artystami będziemy składać i rozkładać na czynniki pierwsze projekty zbiorowego i indywidualnego szczęścia, przyglądając się rozmaitym próbom, jakie na przestrzeni historii podejmowali ludzie, aby przekroczyć swą kondycję. Na scenie pojawią się przedstawienia, które niszczą i wskrzeszają marzenia o raju na ziemi. Wśród zaproszonych gości nie zabraknie artystów wybitnych, których dokonania stanowią odrębną jakość we współczesnym teatrze światowym. Wystarczy wspomnieć, że spodziewani są trzej laureaci prestiżowej nagrody "Nowe Rzeczywistości Teatralne" przyznawanej pod auspicjami Komisji Europejskiej. Młodość za żelazną kurtyną Pierwszym z owych twórców jest dyrektor Teatru Nowego z Rygi, Alvis Hermanis. Ten jeden z najwybitniejszych współczesnych europejskich reżyserów teatralnych, znany widzom Reminiscencji z poprzednich odsłon festiwalu (2006, 2008), przybędzie tym razem do Krakowa, by zaprezentować "Sound of Silence", jeden ze swoich najgłośniejszych i obsypanych nagrodami spektakli. Spektakl o podtytule "Koncert Simona i Garfunkela, który nie odbył się w Rydze w 1968 roku" opowiada o młodości pokolenia dorastającego pod koniec lat 60. w świecie za żelazną kurtyną. W przedstawieniu z ust aktorów nie pada ani jedno słowo, a mimo to widowisko zdolne jest pochłonąć widzów bez reszty, głównie za sprawą niepowtarzalnego klimatu, w którym nostalgia miesza się z młodzieńczymi nadziejami, wspominanie z gorączkowym oczekiwaniem, a empatia z ironicznym dystansem. Dotknięci ideą Marksa Kolejnym z zaproszonych laureatów "Nowych Rzeczywistości Teatralnych" jest światowej sławy niemiecki kolektyw reżyserski Rimini Protokoll, reprezentujący nowy rodzaj teatru społecznego, tzw. teatr dokumentu. Zespół, stworzony przez trójkę absolwentów słynnego wydziału teatrologii stosowanej Uniwersytetu w Giessen (Helgard Haug, Stefan Kaegi, Daniel Wetzel), angażuje do udziału w swych przedstawieniach amatorów, którzy, grając samych siebie, dzielą się podczas spektakli własnymi przeżyciami. Twórcy za każdym razem z uwagą przyglądają się bohaterom przedstawienia, chcąc zrozumieć ich doświadczenia. W Krakowie Rimini Protokoll zaprezentuje spektakl "Karol Marks: Kapitał, tom I", zrealizowany przez Helgard Haug i Daniela Wetzela i wyprodukowany przez Schauspielhaus Düsseldorf. Zadając pytanie o to, kto naprawdę zdołał przeczytać dzieło niemieckiego rewolucjonisty, porusza on szereg tematów związanych z historią idei komunistycznej i jej współczesną recepcją. Spektakl, wyróżniony nagrodą "Mülheimer Dramatikerpreis", staje się żywą opowieścią o ludziach, dotkniętych - mniej lub bardziej bezpośrednio - jedną z najbardziej wpływowych idei politycznych w dziejach, stawiając jednocześnie pytanie o szansę jej powrotu. Wcielenia Schillera Na festiwalu zaprezentowana zostanie również filmowa wersja spektaklu "Wallenstein", zrealizowanego przez Rimini Protokoll na podstawie dramatu Fryderyka Schillera. "Wallenstein" w wykonaniu Rimini Protokoll to nowatorska sztuka, w której zaangażowani w przedstawienie eksperci dnia codziennego próbują zmierzyć się z postaciami Schillera.