Sztuka "Bóg mordu" w przekładzie Barbary Grzegorzewskiej i w reż. Marka Gierszała, będzie miała premierę 25 marca na Scenie Miniatura - podano na konferencji prasowej. "Bóg mordu" to - wedle wyjątkowo zgodnej oceny światowej publiczności i krytyki - najlepszy tekst Yasminy Rezy. W opinii krytyków, sztuka ta jest najdojrzalszym i najgłębszym utworem tej autorki. "Od 2006 r. wystawiono go kilkadziesiąt razy na scenach najbardziej prestiżowych teatrów, m.in. w Berliner Ensemble, na West Endzie czy Broadwayu. Zdobył też wiele liczących się nagród teatralnych" - podkreśla kierownik literacki Teatru im. J. Słowackiego, Anna Burzyńska. - Tekst francuskiej autorki uznany został za jeden z największych sukcesów scenicznych ostatnich lat, a niedawno chęć jego sfilmowania zadeklarował Roman Polański - dodaje. - Główną przyczyną tych sukcesów jest mistrzowsko skonstruowana fabuła - z pozoru niewinne spotkanie dwóch małżeństw w sprawie bójki ich synów stopniowo odsłania dramatyczne napięcia, przeradzając się w otwarty konflikt, który prowadzi do nieoczekiwanego finału. Sztuka stawia bardzo aktualne pytania o ukryte źródła agresji - wyjaśnia Burzyńska. - Śmieszność bohaterów sztuki raz po raz przeradza się w grozę - komediowy żywioł na modłę Gogola niezauważalnie zmienia się w ponurość niemal z Dostojewskiego - zdradza Burzyńska. Marek Gierszał - polski reżyser i aktor teatralny oraz filmowy - pracuje na stałe w Berlinie. Do współpracy przy realizacji spektaklu zaprosił pochodzącą z Warszawy, ale od lat mieszkającą w Berlinie scenografkę Hannę Sibilski oraz reżysera światła Petera Mayera. - Ta sztuka mnie zachwyciła od pierwszego czytania - tłumaczy swój wybór reżyser "Boga mordu". - Mówi o człowieku prawdy głębokie i straszne, o jego wielkości i słabości; o tym, że nie zawsze umiemy poukładać swoje klocki w życiu i kiedy wszystkie się nam wysypują, to stajemy się gadami - dodaje. Zdaniem Gierszała, siłą tej sztuki być może jest też i to, że nie pozwala na prostą identyfikację z bohaterami, chwilami widz poczuje więź łączącą go z osobami dramatu, niekiedy będzie się przed tym wzdragał. - Jest w tej sztuce jedno i drugie. Jest ten szyderczy śmiech z rozpoznania procesu, jakim jest życie, trochę z siebie, trochę z sąsiada. Nie ma tej identyfikacji w klasycznym stylu filmy hollywoodzkiego, ale zachodzi ona na innej zasadzie, dużo istotniejszej, głębszej - podsumowuje reżyser. W spektaklu grają aktorzy Teatru im. J. Słowackiego: Marta Konarska, Marta Waldera, Rafał Dziwisz i Marcin Kuźmiński. Yasmina Reza - współczesna dramatopisarka, prozaiczka i scenarzystka francuska (ur. w 1959 r.) jest z wykształcenia socjologiem. Pierwsza napisana przez nią sztuka "Rozmowy po pogrzebie" pojawiła się na scenie w 1987 r. i od razu odniosła sukces. W 1994 r. powstał jeden z jej najgłośniejszych dramatów, zatytułowany "Sztuka". Przetłumaczony na 30 języków, przyniósł autorce światową sławę i liczne nagrody. W 2000 r. powstał jej kolejny utwór sceniczny "Życie", a w 2003 r. - "Sztuka hiszpańska". W 2007 r. Reza opublikowała książkę "Świt, wieczór lub noc", poświęconą Nicolasowi Sarkozy`emu i jego kampanii prezydenckiej.