Obchody Roku Witolda Lutosławskiego dały świadectwo międzynarodowej pozycji kompozytora jako jednego z najważniejszych twórców muzyki XX wieku. Dzieła Lutosławskiego wykonywane były na scenach najważniejszych sal koncertowych świata - ogłosili organizatorzy Roku Lutosławskiego. Jak podkreślili - Rok Lutosławskiego przyczynił się do przybliżenia twórczości i sylwetki muzyka publiczności w Polsce i za granicą. Jego muzyka została zaprezentowana podczas niemal 700 koncertów - w wykonaniu takich słynnych zespołów jak m.in. Berliner Philharmoniker, London Symphony Orchestra i Orchestre de Paris. Wśród solistów wystąpili m.in. wiolonczelista Yo-Yo Ma i skrzypaczka Anne-Sophie Mutter. "Gdy myślę o całym programie Roku Lutosławskiego, przychodzi mi na myśl słowo +różnorodność+. Liczba zaplanowanych wydarzeń była imponująca. Imponujący był także poziom artystyczny i nieprzebrana oferta wydarzeń kulturalnych, skierowana zarówno do melomanów jak i do młodych słuchaczy, wcześniej niezaznajomionych z muzyką Lutosławskiego" - powiedział Andrzej Kosowski, dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca(IMiT) podczas piątkowej konferencji w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Instytut Muzyki i Tańca, pełniący funkcję Biura Obchodów Roku Lutosławskiego - przygotował m.in. opracowanie "Raportu o obecności muzyki Witolda Lutosławskiego w życiu muzycznym w Polsce i na świecie". Jak podkreślił Kosowski ważnymi wydarzeniami obchodów był także występ Krystiana Zimermana na 56. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" oraz odsłonięcie pamiątkowej tablicy w Gimnazjum i Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie, którego absolwentem był Lutosławski. "Ten rok pozostawi po sobie wiele trwałych efektów w postaci książek, płyt, audycji czy wystaw. Wydaje mi się, że udało nam się obalić mit o tym, że muzyka współczesna nie jest popularna. Kolejnym mitem, który udało nam się zwalczyć, jest przekonanie, że Lutosławski jest postacią słabo rozpoznaną. Według naszych badań około 40 procent Polaków wie, kim był Witold Lutosławski" - ocenił dyrektor IMiT. "Z naszego punktu widzenia najistotniejsze było to, co po tym jubileuszowym Roku zostanie" - powiedział Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza. Wyliczył on inicjatywy, związane z obchodami: koncerty, realizacja wydawnictw fonograficznych i publikacji książkowych, projektów interdyscyplinarnych, organizacja sympozjów. Jak dodał, dzięki transmisjom telewizyjnym i radiowym, m.in. koncertów w ramach festiwalu BBC Proms - dzieł Witolda Lutosławskiego wysłuchało ponad 2 miliony słuchaczy na całym świecie. "Myśleliśmy o nim nie tylko jako kompozytorze ale myślicielu, filozofie. Chcieliśmy przybliżyć nie tylko dzieło, ale i postać" - ocenił Potoroczyn. O działaniach Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego opowiedział jego prezes, Grzegorz Michalski. Do najważniejszych inicjatyw należały m.in. przedsięwzięcia inaugurujące Rok: X. Festiwal Witolda Lutosławskiego "Łańcuch", wystawa biograficzna "Lutosławski 1913-1994", książki (m.in. "PostSłowie. Przewodnik po muzyce Witolda Lutosławskiego" autorstwa Andrzeja Chłopeckiego) a także - przygotowany wraz z IMiT i Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina - aplikacja będąca multimedialnym przewodnikiem po warszawskich miejscach, związanych z życiem i twórczością kompozytora. "Rok Lutosławskiego przyniósł znaczne wzmożenie obecności jego muzyki w programach festiwali i koncertów. W całym kulturalnym świecie, sztuka Witolda Lutosławskiego została przyjęta do kanonu, określającego naszą cywilizację. Mamy świadomość, że daleko nam do rzeczywistego przyswojenia sobie tej muzyki ale najważniejszy krok został wykonany" - podsumował prezes Towarzystwa. Jednym z większych wydarzeń była premiera sześciopłytowego wydawnictwa "Lutosławski/świat", przygotowane przez Narodowy Instytut Audiowizualny w ramach obchodów Roku. Uruchomiono także pierwszy, bezpłatny serwis internetowy www.trzejkompozytorzy.pl, zawierający wykonania wszystkich dzieł Lutosławskiego a także Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Rok Witolda Lutosławskiego oficjalnie kończy koncert w 20. rocznicę śmierci kompozytora - 7 lutego, w ramach współorganizowanego przez IMiT i Towarzystwo Festiwalu Witolda Lutosławskiego festiwalu Łańcuch XI.