"To już 9. edycja festiwalu, tradycyjnie organizowanego w Wielkim Tygodniu. Biorą w nim udział najświetniejsi przedstawiciele wykonawstwa historycznego, stali nasi goście. To są artyści, którzy wytyczają nowe kierunki w interpretacji tego rodzaju muzyki" - mówił podczas konferencji prasowej dyrektor artystyczny festiwalu Filip Berkowicz. Jak zaznaczył, główną oś tegorocznej edycji Misteria Paschalia wyznaczają dwa oratoria, których bohaterką jest biblijna Judyta - "Judyta triumfująca" Antonio Vivaldiego, którą przygotował Ottavio Dantone i "La Giuditta" Aleksandro Scarlattiego w ujęciu Claudia Caviny. Włoski dyrygent Ottavio Dantone przypomniał, że w twórczości Vivaldiego, poza "Judytą triumfującą", niewiele jest utworów o tematyce sakralnej. "Dzieło to jest doskonale zbudowane, śmiem twierdzić, że jest to jeden z najlepszych utworów Vivaldiego" - zaznaczył. Wedug Berkowicza Misteria Paschalia "to festiwal głosów". Wśród solistów będą m.in. Vivica Genaux, Simone Kermes, Julia Lezhneva, Roberta Mameli, Magnus Staveland, Nathalie Stutzmann. Do Krakowa z nowymi projektami przyjadą dobrze już znane festiwalowej publiczności zespoły Europa Galante, Accademia Bizantina, Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Les Musiciens du Louvre Gronoble i Ensemble Matheus. Po raz pierwszy na festiwalu zaprezentuje się nominowana do "Paszportów Polityki" Agnieszka Budzińska - Benett i Ensemble Peregrina. Zdaniem dyrektora artystycznego z dużych form na szczególną uwagę zasługują polska premiera oratorium "La Fenice sul rogo ovvero La morte di San Giuseppe" Pergolesiego pod dyrekcją Fabiego Biondi oraz "Pasja Mateuszowa" Bacha w interpretacji Marca Minkowskiego. Większość koncertów odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej, jeden w Kościele św. Katarzyny i jeden w podziemnej Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce.