Po raz czwarty na przestrzeni prawie dwudziestu lat Towarzystwo Sztuki (The Society for Arts) prezentuje prace Lebensteina. Ponad pięćdziesiąt wystawianych w Chicago prac, głównie na papierze, pochodzi ze słynnej nowojorskiej kolekcji doktora Alberta Groekosta i Kena Browne'a. Wśród nich są prace z lat 1956-1958 na papierze milimetrowym, powstałe przed wyjazdem artysty do Paryża, w tym jedna z pierwszych "Figur" wystawiona na pierwszej indywidualnej ekspozycji prac artysty w niezależnym Teatrze na Tarczyńskiej Mirona Białoszewskiego. Przeważają prace z lat 1962-1966, okresu powszechnie uznawanego za najważniejszy w twórczości Lebensteina. Obejmują one oryginalne figury i bestie, malowane w technikach mieszanych (gwasz, akwarela, tusz). Lata 70. XX wieku reprezentuje cykl ilustracji do "Folwarku zwierzęcego" George'a Orwella (1974). Najpóźniejsze prace pochodzą z lat 80. i dokumentują kolejny, "klasycystyczny" etap w twórczości Lebensteina. - Jednym z celów wystawy jest oddanie szczególnej dialektyki rozwoju tej sztuki, będącej świadectwem nieustannych poszukiwań, uczciwości i oryginalności procesu twórczego - wyjaśnia jej organizator, Towarzystwo Sztuki (The Society for Arts) w Chicago. Ekspozycji "Lebenstein raz jeszcze. Ostatnia wystawa" towarzyszy film dokumentalny Andrzeja Wolskiego "Dziennik samotnika" (2000), jeden z ostatnich zapisów wypowiedzi artysty. Obrazy Jana Lebensteina, jednego z najbardziej znanych polskich malarzy uprawiających malarstwo figuratywne, prezentowane były w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Dzieła artysty znajdują w wielu prywatnych kolekcjach amerykańskich. Lebenstein urodził się w 1930 r. w Brześciu nad Bugiem (obecnie na Białorusi). Od 1959 r. mieszkał w Paryżu. Zmarł w 1999 r. w Krakowie.