W celu przyspieszenia budowy, a także, by umożliwić mniejszym firmom start w przetargach, inwestycja została podzielona na trzy mniejsze odcinki: Czerniewice-Odolion (11,4 km), Odolion-Brzezie (23 km) i Brzezie-Kowal (29,5 km). Na trasie powstanie pięć węzłów autostradowych: Czerniewice, Odolion, Brzezie, Pikutkowo i Kowal. Odcinek Brzezie-Kowal zbuduje polsko irlandzkie konsorcjum, którego liderem jest PBG SA, natomiast za wykonanie odcinka Czerniewice-Brzezie odpowiadać będzie irlandzko-polskie konsorcjum, którego liderem jest SRB Civil Engineering Ltd. Cały 64-kilometrowy odcinek ma być gotowy w 2012 roku. Na budowę A1 z Brzezia do Kowala planowano wydać 1 mld 371 mln zł, ale irlandzkie konsorcjum zaproponowało nieco ponad 857,3 mln zł. Na pozostałe dwa odcinki zarezerwowano w sumie 1,6 mld zł, ale konsorcjum, którego liderem jest SRB Civil Engineering Ltd., zażądało niewiele ponad 934 mln zł. - W toku przetargu uzyskaliśmy ceny niższe niż w kosztorysie inwestorskim, a oszczędności, które powstały, liczymy w milionach złotych. To szansa, że zrealizujemy projekty drogowe w innych rejonach Polski - podkreślił Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, który obserwował podpisywanie umów. Minister zaznaczył, że w tym roku oszczędności będą szczególnie przydatne z powodu konieczności naprawy dróg zniszczonych przez powódź. Niezbędne wydatki w tym zakresie oszacował na ponad 4 mld zł. - Musimy okazać się solidarni i pomóc tym, którzy stracili szlaki komunikacyjne w swoich regionach. Przełożymy realizację m.in. niektórych obwodnic, zapowiadanych kilka miesięcy temu, na okres po 2012 roku - dodał. Pierwszy odcinek autostrady A-1 w województwie kujawsko-pomorskim (65 kilometrów ze Swarożyna w Pomorskiem do Nowych Marz w Kujawsko-Pomorskiem) został oddany do użytku w 2008 roku. Trwają prace budowlane na kolejnym, 52-kilmetrowym fragmencie z Nowych Marz do podtoruńskich Czerniewic, którego ukończenie zaplanowane jest w 2011 roku. Grabarczyk zapowiedział, że w 2013 roku przejezdny będzie cały odcinek A1 z Gdańska do Piotrkowa Trybunalskiego. Największy problem stwarza realizacja odcinka Piotrków-Pyrzowice. - Chcemy negocjować z Komisją Europejską sfinansowanie go i mam nadzieję, że jesteśmy do tego dobrze przygotowani. Zbudowaliśmy w tym celu międzynarodową grupę wsparcia; oczekujemy, że KE będzie finansowała tzw. twardą infrastrukturę i w kolejnej perspektywie budżetowej zbudujemy te brakujące 120 km - zapowiedział.