Władze Torunia obawiają się, że gdy w połowie stycznia trzeba będzie płacić za przejazd nowym odcinkiem autostrady A1, część kierowców jadących tranzytem wybierze drogę przez miasto. Z szacunków wynika, że o kilkanaście procent mogłaby wzrosnąć liczba ciężkich samochodów przejeżdżających przez centrum, szczególnie drogą krajową nr 1 przez jedyny most na Wiśle. Doprowadziłoby to paraliżu komunikacyjnego, zniszczenia wyremontowanych ulic i zwiększenia zagrożenia bezpieczeństwa w mieście. Na drogach wjazdowych do Torunia zostaną ustawione znaki zakazu wjazdu pojazdów o masie przekraczającej 18 ton, ale w miejscach, gdzie będzie można nawrócić bez złamania przepisów. Odpowiednio wcześniej pojawią się znaki i tablice o zakazie wjazdu do miasta. Z myślą o kierowcach dostarczających towary do Torunia przewidziano zezwolenia na niestosowanie się do zakazów zakazu wjazdu, które na wniosek zainteresowanych będzie wydawać Miejski Zarząd Dróg. Będą to zezwolenia na konkretny pojazd, ale wnioskodawcy posiadający ponad 30 samochodów lub nieposiadający własnego transportu i korzystający z usług innych przewoźników mogą otrzymać zezwolenie na okaziciela. Zezwolenia będą wydawane bezpłatnie, w terminie do 14 dni od złożenia wniosku. Ograniczenia dotyczące ciężkich pojazdów mają obowiązywać do lipca 2013, czyli do otwarcia drugiego, budowanego, mostu drogowego przez Wisłę. Odcinek autostrady A1 Nowe Marzy - Toruń został otwarty 14 października. Ówczesne Ministerstwo Infrastruktury zarządziło, że przez pierwsze 90 dni przejazd na tej trasie będzie bezpłatny. Jeszcze długo przed oddaniem do użytku autostrady władze Torunia zabiegały, aby fragment A1 pomiędzy Czerniewicami i Lubiczem, stanowiący wschodnią obwodnicę miasta, był bezpłatny. Dotąd bez rezultatu. Sytuację w mieście pogorszyło wprowadzenie 1 lipca na południowej obwodnicy miasta, pomiędzy Nieszawką i Czerniewicami, elektronicznego systemu opłat. Wiele samochodów zamiast tamtędy kieruje się na most drogowy, zwiększając i tak duże korki, zwłaszcza w godzinach szczytu komunikacyjnego.