Wybór 70 dzieł z kolekcji UniCredit zatytułowano "Człowiek w Wielkim Mieście". W zamyśle kuratorów prezentowane eksponaty mają pokazywać związek między środowiskiem miejskim i jego mieszkańcami. - Podróż do miasta zaczyna się od widoku z powietrza, później przechodzi niżej, do poziomu ulic, gdzie są budynki i multikulturowy tłum. Następnie wkraczamy w "środowisko domowe", badając intymną rzeczywistość domu, a podróż kończymy marzycielskimi i utopijnymi wizjami życia w bardziej humanistycznej skali - podkreśliła Aleksandra Mosiołek z toruńskiego CSW. W ramach wystawy pokazywane są: obrazy, fotografie oraz instalacje, które ukazują osobiste wizje środowiska miejskiego w wykonaniu najważniejszych artystów XX i początków XXI wieku. - Giorgio de Chirico w Piazza d'Italia (1970) prezentuje nierealistyczną perspektywę architektury miejskiej, podczas gdy Gabriele Basilico w pracy Mediolan (1981) wykorzystuje fotografię, aby uchwycić przemysłową archeologię obszarów znajdujących się na uboczach miast. Film Christiana Marclay'a Telefony (1995) bada funkcję telefonu w naszym społeczeństwie, podczas gdy Hamburg (1952) Henri'ego Cartier-Bressona, ojca fotoreportażu, rejestruje obrazy z życia ulicy - dodała Mosiołek. Wystawa podzielona jest na pięć sekcji: "Z góry", "Widoki", "Życie ulicy", "Nie ma jak w domu" i "Miasto ze snu". Ekspozycja została zaprojektowana pod kuratelą przewodniczącego Naukowej Komisji Sztuki UniCredit Waltera Guadagnini'ego. Wszystkie dzieła sztuki prezentowane w Toruniu są częścią kolekcji sztuki UniCredit i pochodzą z Austrii, Niemiec, Włoch, Turcji oraz USA. Cała kolekcja liczy ponad 60 tys. prac i jest złożona z obrazów, rzeźb, instalacji, filmów wideo oraz zdjęć. Równolegle w toruńskim CSW otwarto wystawę pt. "Czwarty stan skupienia wody: od mikro do makro". Ekspozycja, pod kuratelą Victorii Vesny, ma być "dialogiem pomiędzy artystami i naukowcami". - Zaangażowani artyści pochodzą głównie z rejonów delt wielkich rzek i portów wodnych na całym świecie, a także z miejsc, które zostały dramatycznie zmienione bądź zniszczone przez wodę. Nie przez przypadek silnie reprezentowana jest Japonia - przez udział w wystawie zarówno japońskich artystów, jak i naukowców zaangażowanych w działalność artystyczną - podkreśliła Mosiołek. Źródłem inspiracji dla artystów były również obszary dotknięte przez potężne tsunami czy susze. - Głównym celem całego projektu jest podniesienie świadomości i uwrażliwienie opinii publicznej na problemy, które dotyczą nas wszystkich: począwszy od teorii poświęconych powstaniu życia po teorie o pozaziemskich formach świadomości, od konkretnych ekologicznych i środowiskowych problemów, jak społeczne aspekty związane z brakiem wody na świecie, do idei wody jako jednego z najbardziej uniwersalnych symboli, czy metafory naszego współczesnego "płynnego" społeczeństwa, a także stałego strumienia i przepływu danych w rozległym "oceanie" internetu - dodała rzeczniczka CSW.