Jak podkreślają twórcy spektaklu, reżyserka Ewelina Marciniak i dramatopisarz Michał Buszewicz, molierowski "Skąpiec" oprócz niepodważalnych walorów komedii, posiada również bardzo silny potencjał dramatyczny. - Pod wiadomą cechą tytułowego bohatera - Harpagona, oprócz osobistej zachłanności kryje się także szereg produkowanych przez niego zależności, którymi jego dzieci przywiązane są do ojca; innego przywiązania znacznie trudniej będzie nam szukać. Młodzi kochankowie znajdują się już w zupełnie innym porządku logicznym niż prosta ekonomia posiadania i wydawania, w ich świecie wydawanie nie musi się wiązać z posiadaniem jakiegokolwiek kapitału - przypomniał w czwartek Michał Buszewicz. Jak podkreślił dramatopisarz, zadłużenie finansowe, emocjonalne, żarłoczność i seksualność w dramacie wymykają się spod kontroli, są gestem buntu wobec postawy Harpagona. - We współczesnej wariacji na temat klasycznego tekstu Moliera staramy się wyciągnąć jak najdalej idące wnioski z zapisanych przez autora sytuacji. Zbadać rolę posiadania, tonięcia w długach, pragnienia, transakcji, czy zachłanności w pogłębianiu emocjonalnego chaosu, nie odbierając sobie szansy mierzenia się z gatunkiem komediowym - zaznaczył Buszewicz. Premiera spektaklu odbędzie się podczas jesiennego 7 Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Dialog" we Wrocławiu, a pokazy przedpremierowe odbędą się już w najbliższy weekend w bydgoskim Teatrze Polskim. Ewelina Marciniak reżyserowała już m.in. w krakowskim Starym Teatrze ("Wynajem" na podstawie tekstu Nisa-Momme Stockmana), wałbrzyskim Teatrze im. Szaniawskiego ("Proces berentyzacji"), warszawskim Teatrze Rozmaitości (czytanie tekstu "Zarys historii miłosnej"), Instytucie Teatralnym ("Mocarz" Stanisława Brzozowskiego), Teatrze Polskim w Bielsku-Białej ("Zbrodnia" Michała Buszewicza inspirowana opowiadaniem Witolda Gombrowicza "Zbrodnia z premedytacją") czy gdańskim Teatrze Wybrzeże ("Amatorki" Elfride Jelinek). Bydgoska publiczność miała okazję zobaczyć "Zbrodnię" podczas ubiegłorocznego Festiwalu Prapremier Bydgoszcz 2012, gdzie Ewelina Marciniak zdobyła nagrodę za reżyserię, a Jaśmina Polak nagrodę aktorską za rolę córki.