Wydaje się, że to dobre rozwiązanie dla Tucholi tym bardziej, że realny wydaje się projekt poprowadzenia obwodnicy, której koszt budowy wyniesie 36 milionów złotych - mówi w rozmowie z "Tygodnikiem Tucholskim" marszałek. Robert Grygiel, Tygodnik Tucholski:Panie marszałku, wydaje się, że wielkie nadzieje, które mieszkańcy Tucholi wiązali z planami budowy obwodnicy miasta, pozostaną na razie w sferze marzeń. Ani miasto ani starostwo nie mają w swych budżetach takich środków, które pozwoliłyby udźwignąć tak wielkie przedsięwzięcie, nawet w sytuacji zakładanego dofinansowania środkami pomocowymi Unii Europejskiej oraz budżetu województwa. Piotr Całbecki, marszałek województwa: Budowa obwodnicy Tucholi to nie tylko marzenie mieszkańców tego miasta i okolic, ale też całego województwa. Dobre, bezpieczne i nowoczesne drogi to nie tylko tak ważne bezpieczeństwo podróżnych to też szansa na rozwój gospodarczy. A wracając do podźwignięcia finansowego tak ogromnej inwestycji to w dokładnie takiej samej sytuacji są również i inne samorządy w tym Urząd Marszałkowski. Zaplanowaliśmy remont 1000 kilometrów dróg wojewódzkich. Aby zrealizować to zamierzenie nie wystarczą środki własne z naszego budżetu, ani wsparcie ze środków unijnych i planujemy emisję obligacji o wartości miliarda złotych, które wykupimy przez kolejnych 20 lat. To jednak tańsze rozwiązanie (mimo odsetek od obligacji) ponieważ za 20 lat koszt budowy jednego kilometra drogi będzie zapewne tak wysoki, że wypuszczenie obligacji i modernizacja tak ogromnej ilości kilometrów dróg okaże się rozwiązaniem tańszym. Jak radzą sobie z tym problemem inne miasta naszego regionu? Do naszego programu budowy obwodnic weszło dziewięć miast: Brodnica, Chełmno, Janikowo, Pakość, Mogilno, Mrocza, Nakło, Rypin i Lipno. Stara się też o włączenie Więcbork. Wszystkie zaakceptowały montaż finansowy 50 na 50 (połowę kosztów musi pokryć beneficjent, na pozostałą połowę złożą się pieniądze z RPO i budżetu województwa). Koszt planowanych obwodnic jest różny i wynosi od nieco ponad 11 do ponad 55 milionów złotych. Tuchola jest w podobnej sytuacji jak te dziesięć samorządów, choć jej przypadek jest szczególny ze względu na dwie sprawy. Koszt budowy obwodnicy ma według szacunków wynieść 150 milionów złotych, brakuje też pełnej dokumentacji, w tym uzgodnień środowiskowych. W podobnej sytuacji czyli ogromnych kosztów budowy obwodnicy stanęły władze Lipna i ograniczyły zakres inwestycji do wersji możliwej do realizacji. Wydaje się, że to dobre rozwiązanie dla Tucholi, tym bardziej, że realny wydaje się projekt poprowadzenia obwodnicy, której koszt budowy wyniesie 36 milionów złotych. Jaka to trasa ? Jadąc od strony Świecia przejeżdżamy drogą wojewódzką Rudzki Most i przed torami kolejowymi skręcamy w lewo w ulicę Czarna Droga (również droga wojewódzka) przejeżdżamy do końca i wjeżdżamy w ulicę Sępóleńską od tej ulicy należy zbudować nową drogę łączącą ją z ulicą Chojnicką (również droga wojewódzka) i w ten sposób ominąć centrum Tucholi. Ale oczekiwania co do długości obwodnicy są w Tucholi większe... Trasa, którą przedstawiłem byłaby I etapem budowy tzw. południowej obwodnicy Tucholi i odciążyłaby centrum już teraz od ruchu tranzytowego. Jej powstanie daje szansę na dokończenie i budowę kolejnego etapu przy nowym budżecie unijnym w okresie programowania 2014-2020. Z perspektywy inwestycji czas mija szybko i dokończenie budowy obwodnicy w tym okresie jako kontynuacji byłoby realne. Rozmawiał: Robert Grygiel