- Tradycyjne malarstwo chińskie powstaje na jedwabiu oraz papierze i wykonane jest przy pomocy tuszu i innych wodnych technik jak gwasz czy tempera. Jego cechą charakterystyczną jest stosowanie wieloplanowej perspektywy, umożliwiającej "reorganizację" istniejącego krajobrazu - przedstawienie na jednym obrazie szczegółów ukrytych przed okiem nieruchomego obserwatora - powiedziała Katarzyna Paczuska, kurator wystawy. Taki sposób przekazu ma pobudzać wyobraźnię odbiorcy. Cechą charakterystyczną dla malarstwa chińskiego jest wszechobecna symbolika, bliska i zrozumiała dla znawców. "Góra i woda" to termin, który oznacza chińskie malarstwo pejzażowe. Odzwierciedla on grę przeciwieństw, które stanowią podstawę i spiritus movens wszechświata: góra reprezentuje tutaj męski element yang. Dopełnia go żeński element yin, symbolizowany w chińskim malarstwie pejzażowym przez wodę - dodała Paczuska. W katalogu wystawy przypomniano stwierdzenie Konfucjusza: "Człowiek humanitarny raduje się rzeką. Człowiek mądry znajduje radość w górach". - Ta wypowiedź sugeruje, że dwóm biegunom wszechświata odpowiadają dwa bieguny ludzkiej wrażliwości, której odbiciem ma być malarstwo pejzażowe. Najdawniejsi pejzażyści nie odwzorowywali dokładne konkretnego krajobrazu. Skupiali się na ukazaniu wyraźnie widocznej w naturze uniwersalnej harmonii - zaznaczyła kuratorka wystawy. Liao Ci Fu jest współczesnym wybitnym przedstawicielem stylu Shan shui. Artysta maluje pejzaże w tradycyjnej chińskiej manierze. Jego obrazy prezentują potężne i onieśmielające wizje natury, inspirowane tajwańską przyrodą. Twórczość Liao Ci Fu jest bardzo popularna na Tajwanie także dzięki wierności tradycji chińskiego malarstwa pejzażowego. Ekspozycja w Kamienicy pod Gwiazdą, gdzie się mieszczą Zbiory Sztuki Orientu toruńskiego muzeum, będzie czynna do 8 maja.