- Niezwykłość wystawy akcentuje tytułowa magia, nawiązująca do tradycji drzeworytów ukiyo-e, do fascynacji grafiką japońską w Europie oraz do dwudziestowiecznej ewolucji i wieloletniej dominacji grafiki japońskiej w grafice światowej. Prezentujemy 112 plansz graficznych, autorstwa 62 artystów, spośród których dziewięciu jest laureatami Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie - poinformowała Barbara Chojnacka z bydgoskiego Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego. Dwukrotnym laureatem Triennale jest Hamano Toshihiro, a grupę pozostałych tworzą: Endo Susumu, Honda Eiko, Kasai Masahiro, Kamoto Akira, Kurachi Hisashi, Nakabayashi Tadayoshi, Shoichi Ida i Yasuda Satoru. - Wystawa, będąca przeglądem twórczości japońskich grafików kilku minionych dekad, odzwierciedla najważniejsze tendencje tego czasu, ukazuje różnorodność środków formalnych, bogactwo tematyki i rozmaitość wykorzystywanych technik. Graficzne plansze, wśród których przeważają duże formaty, zaskakują wysmakowaną kompozycją i wysublimowaną kolorystyką - podkreśliła Chojnacka. Ekspozycji "Magia grafiki japońskiej" towarzyszy aneks obrazujący dawną grafikę japońską. Prezentowany zespół dwunastu drzeworytów pochodzi ze zbiorów graficznych Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Początek tej kolekcji stanowiły dary dla bydgoskiego Muzeum Miejskiego z 1924 roku - prof. Masami Koga z Cesarskiego Uniwersytetu w Kioto oraz porucznikowej Zaleskiej z Bydgoszczy. - Ten niewielki zespół przybliża zagadnienie specyficznego nurtu japońskiego drzeworytu, określanego nazwą ukiyo-e. Jednocześnie, w kontekście wystawy współczesnej grafiki, w wymiarze ogólnym obrazuje olbrzymie zmiany kulturowe w Japonii, a w węższym - ewolucję grafiki - podkreśliła Chojnacka. Terminem ukiyo-e, oznaczającym "obraz przepływającego świata", określa się gatunek w malarstwie i drzeworycie japońskim, powstały w kręgu kultury mieszczańskiej na początku XVII, a istniejący do schyłku XIX wieku. Jednym z przejawów tej kultury był styl życia koncentrujący się w dzielnicach rozrywek wielkich miast, m.in. w Yoshiwarze w pobliżu Edo (dzisiejsze Tokio). Tematyka zawężona była do ukazywania życia toczącego się w teatrach, herbaciarniach i domach publicznych, a jej bohaterami byli głównie aktorzy, gejsze, kurtyzany, żonglerzy i zapaśnicy sumo. Drzeworyty ukiyo-e to także przedstawienia historyczne i legendarne, sceny z życia samurajów, cykle ukazujące widoki miast i świątyń, sceny obrazujące życie religijne i święta ludowe oraz pejzaże.