Jednak o Bydgoszczy można śmiało powiedzieć, że zaczyna brać wzorce od Skandynawów i staje się miastem przyjaznym osobom niepełnosprawnym. W Bydgoszczy mamy ostatnio do czynienia z wieloma remontami dróg lub powstawaniem nowych obiektów. Jest to niewątpliwa okazja do realizacji polityki likwidowania barier architektonicznych na rzecz niepełnosprawnych. - Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy stara się, aby ulice były przyjazne dla osób niepełnosprawnych, w tym słabo widzących i niewidomych, wprowadzając proste udogodnienia w ruchu drogowym - mówi Bogumił Grenz z ZDMiKP w Bydgoszczy. - Można wymienić tu stosowanie obniżeń na przejściach dla pieszych, wprowadzanie barierek barwy żółtej, które mają ograniczyć możliwość przejścia pieszym w miejscach dla nich niebezpiecznych, budowanie zatok autobusowych przy ośrodkach dla niepełnosprawnych. Z początkiem maja powstała zatoka na skrzyżowaniu ulic Powstańców Wielkopolskich i Wyszyńskiego tuż przed budynkiem Polskiego Związku Niewidomych. Najważniejsze jest dobre oznaczenie przejść dla pieszych. W miejscach, gdzie najczęściej pojawiają się niewidomi, stosowane są ryflowane płytki, które mają wypukłą fakturę. Takie przejścia budowane są w rejonie powstającego "Fokus Parku" w rejonie ulic Sieńki, Ogińskiego, Jagiellońskiej i Piotrowskiego. Skorygowano również wysokość krawężników z zera do dwóch centymetrów nad jezdnią, tak, aby niewidomy mógł swobodnie obstukać go białą laską i przygotować się do przejścia przez pasy. W Bydgoszczy są trzy skrzyżowania z "gadającymi światłami". Pozostałe sygnalizatory wyposażone są w brzęczek informujący o świetle zielonym. Drogowcy planują udoskonalić sygnalizatory wprowadzając różne tony brzmienia sygnałów światła zielonego, tak aby niewidomi mogli rozróżnić przejścia dla pieszych usytuowane w bliskim sąsiedztwie. W obrębie ulic Reja, Krasińskiego i 3 Maja zamontowano nowe żółte barierki uniemożliwiające słabo widzącym i niewidomym wtargnięcie na ulicę. Teraz uczniowie Ośrodka im. L. Braille'a mogą swobodnie przemieszczać się na trasie szkoła - sala gimnastyczna. Dyrektor specjalnej placówki Zenon Imbierowski przesłał do ZDMiKP specjalne podziękowania za bezpieczne oznaczenie tego rejonu. Bydgoskie ulice i chodniki stają się coraz bardziej przyjazne niepełnosprawnym. Drogowcy starają się, tam gdzie jest to możliwe, usuwać znaki i słupy z chodników i montować je na pasach zieleni lub na granicy ze ścieżkami rowerowymi. Nad ulicą Fordońską w pobliżu cmentarza przy ulicy Wiślanej można bez problemu pokonać kładkę poruszając się wózkiem inwalidzkim - Wspólnie ze studentami UKW oznakowywaliśmy na żółto krawędzie chodników i schodów, tak, aby słabo widzący mogliby z łatwością je dostrzec - wspomina B. Grenz. W ramach programu "Bydgoszcz bez barier" studenci z bractwa "Od nowa" oraz członkowie Stowarzyszenia Inicjatyw Regionalnych "Alternatywa" prowadzili akcję "Żółte krawężniki". Dzięki tej akcji łatwiej jest się poruszać na zejściach pod rondem Jagiellonów, na skrzyżowaniach w pobliżu ośrodków dla słabo widzących i niewidomych. Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy również dołożyły wszelkich starań, aby niepełnosprawnym z łatwością podróżowało się środkami komunikacji publicznej. Po bydgoskich ulicach jeździ już sporo autobusów średnio - i niskopodłogowych, które wyposażone są w foniczne zapowiedzi przystanków. Od kwietnia b.r. na bydgoskie ulice wyjechały "gadające Mercedesy", które informują pasażerów z zewnątrz o numerze linii oraz kierunku jazdy autobusu. MZK jednak nie poprzestaje w zakupach przyjaznych dla niepełnosprawnych autobusów - Na grudzień br. planujemy dostawę 12 autobusów niskopodłogowych wyposażonych w system zapowiedzi przystanków fonicznych i wizualnych wewnątrz pojazdu oraz zapowiedzi foniczne numeru linii i kierunku jazdy na zewnątrz - mówi Z-ca Dyrektora ds. techniczno-eksploatacyjnych Mariusz Reszka. Gorzej tylko prezentują się przestarzałe tramwaje. Tylko jeden skład nazwany "Strzałą" wyposażony jest w foniczne i wizualne zapowiedzi przystanków. Jest jednak szansa na pozyskanie nowego taboru tramwajowego przyjaźniejszego osobom niepełnosprawnym. Przy okazji budowy nowych odcinków komunikacji tramwajowej np. z Fordonem istnieje możliwość dofinansowania ze strony Unii Europejskiej zakupu składów niskopodłogowych. Autor: Adam Juszczyk