Przy okazji przypadających w piątek, 15 maja, imienin Zofii, ministerstwo podaje, że imię to w ubiegłym roku znalazło się na trzecim miejscu najpopularniejszych imion nadawanych dziewczynkom. W 2019 roku otrzymało je 7737 dziewczynek. Z danych resortu wynika, że w ubiegłym roku najwięcej dziewczynek dostało imię Zuzia (8456), a na drugim miejscu była Julia - 8189. Narodziny dziecka można zgłosić online Ministerstwo przypomina, że niezależnie od tego, jakie imię rodzice nadadzą dziecku, jego narodziny można zgłosić online. "Mamom i tatom, którzy niebawem przywitają na świecie swoje Zosie - polecamy naszą e-usługę 'Zgłoś urodzenie dziecka'" - mówi cytowany w informacji minister cyfryzacji Marek Zagórski. "Tą drogą zgłoszono ponad 40 proc. urodzonych w marcu maluchów" - dodaje szef MC. E-usługa umożliwia nie tylko zgłoszenie narodzin, ale i załatwienie kilku innych spraw. Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz inne dokumenty - jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i - jeśli maluch zostanie zameldowany - także zaświadczenie o zameldowaniu. Wszystkie te dokumenty można odebrać drogą elektroniczną. Kilka kroków Resort informuje, że aby zgłosić narodziny online, trzeba mieć: profil zaufany (PZ), kilka minut, smartfon lub komputer z dostępem do internetu. Dzięki profilowi zaufanemu można złożyć wniosek o 500+, zyskać szybki dostęp do swoich i dziecka e-recept, a także załatwić wiele innych urzędowych spraw. Po zalogowaniu się profilem zaufanym na koncie Mój GOV w prawym górnym roku portalu www.gov.pl, należy wybrać e-usługę "Zgłoszenie urodzenia dziecka". Procedura składa się z kilku kroków. "Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem. Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica. Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka (w tym imię!). Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów. Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go profilem zaufanym" - czytamy w komunikacie. "W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu. Mogą się przydać, gdyby kierownik Urzędu Stanu Cywilnego potrzebował wyjaśnień" - radzi minister cyfryzacji. Ministerstwo podaje, że e-usługa działa od 1 czerwca 2018 r. Do tej pory skorzystało z niej ponad 112,5 tysięcy osób, z czego tylko od początku tego roku ponad 44 tysiące.