Reklama

ZUS przypomina o nowym obowiązku. Masz czas tylko do końca grudnia

Stworzona przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Platforma Usług Elektronicznych nie tylko pozwala na przekazywanie dokumentów czy szybszą wymianę korespondencji z urzędem, ale korzystanie z niej jest narzucone w niektórych przypadkach przez prawo. Sprawdź, kto i od kiedy ma obowiązek posiadać konto na PUE ZUS i co w przypadku, gdy przedsiębiorca nie wywiąże się z narzuconych przez ustawę przepisów.

PUE ZUS — co to za usługa?

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) to narzędzie stworzone przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych mające ułatwić dostęp do usług świadczonych przez ZUS. Korzystając z tej usługi, można większość spraw w ZUS załatwić przez internet. Żeby założyć konto na tej platformie, wystarczy mieć ukończone 13 lat, założyć profil i potwierdzić tożsamość.

Osoby ubezpieczone, w tym pracownicy, zakładając konto na PUE ZUS mają dostęp do swoich zwolnień lekarskich, kalkulatora emerytalnego czy informacji o stanie konta ubezpieczonego. Ponadto możliwe jest umówienie wizyty w placówce za pośrednictwem platformy.

Reklama

Przedsiębiorcy korzystający z Platformy Usług Elektronicznych mają dostęp do rozliczania się z ZUS, załatwiania spraw pracowniczych czy też wystawiania niezbędnych świadczeń. Dodatkowo w łatwy sposób można za pośrednictwem PUE sprawdzić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia, informacje o należnych do opłacenia składkach czy też listę pracowników, którzy przebywają na zwolnieniu lekarskim.

Czy każdy musi mieć PUE ZUS?

Korzystanie z PUE ZUS dla pracowników nie jest obligatoryjne. Z pewnością w wielu kwestiach założenie konta na platformie może znacznie ułatwić załatwianie niektórych spraw, a także o wiele szybszy dostęp do swoich danych i informacji, które bez korzystania z Platformy Usług Elektronicznych należałoby uzyskać, kierując się do najbliższej placówki.

Nadal w niektórych sprawach konieczne jest osobiste stawienie się w oddziale lub jednostce terenowej ZUS. W takim przypadku osoby posiadające konto na PUE mogą bezproblemowo umówić wizytę na konkretną godzinę i nie czekać w kolejce na miejscu.

W przypadku przedsiębiorców kwestia posiadania konta na PUE ZUS wygląda nieco inaczej, gdyż w niektórych sytuacjach jest narzucona przez ustawę.

Zobacz również: Posłowie wylatali 11,2 mln zł. "Czepiacie się. Trochę szacunku do naszej pracy"

Kto musi założyć PUE ZUS?

We wrześniu 2021 roku została uchwalona nowelizacja ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z jej zapisami od 1 stycznia 2023 roku wszedł w życie ustawowy obowiązek posiadania przez każdego płatnika składek konta na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych — PUE ZUS.

Do 30 grudnia 2022 roku taki obowiązek spoczywa na przedsiębiorcach, którzy zatrudniali powyżej 5 pracowników. Zmiana od nowego roku będzie obowiązywała nie tylko płatników zatrudniających do 5 pracowników, ale także osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Według informacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ponad 87 proc. przedsiębiorców opłacających składki nie więcej niż 5 pracowników ma już założone konto na PUE. Tym płatnikom, którzy nie założą konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS do 30 grudnia 2022 roku, Zakład Ubezpieczeń Społecznych założy je we własnym zakresie.

Jak założyć PUE ZUS?

Rejestracja konta na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest prosta i intuicyjna. Należy zacząć od przejścia na stronę ZUSu, a następnie na górze ekranu wybrać opcję "Zarejestruj w PUE". W następnym kroku konieczny jest wybór rodzaju konta, jakie chcemy stworzyć, w tym przypadku [Dla przedsiębiorców] lub [Dla firm].

Założyć profil na PUE ZUS można bez wychodzenia z domu. Wystarczy posiadać jedną z trzech metod autoryzacji danych:

  • profil zaufany lub e-dowód,
  • kwalifikowany podpis elektroniczny,
  • bankowość elektroniczną (w banku, który świadczy usługę wspólnie z ZUS).

W przypadku braku którejkolwiek z powyższych metod możliwe jest wypełnienie formularza rejestracyjnego po wybraniu opcji [Do rejestracji]. W takim przypadku konieczne będzie zgłoszenie się do placówki ZUS osobiście w ciągu 7 dni w celu potwierdzenia tożsamości.

Po wypełnieniu wniosku rejestracyjnego należy wybrać odpowiedni kanał komunikacji (e-mail lub telefon) oraz ustalić hasło do logowania. W przedostatnim kroku znajduje się regulamin platformy i trzeba zaznaczyć, że się z nim zapoznaliśmy. Po wykonaniu powyższych akcji klikamy [Zarejestruj profil], a na e-mail lub telefon (w zależności jaki rodzaj komunikacji wybraliśmy) przyjdzie wiadomość z loginem do PUE ZUS.

Czytaj także:

Jest projekt ustawy dla aplikacji mObywatel. "Rewolucja. Państwo w komórce"

Synoptycy mają złe wiadomości na święta. Prognoza długoterminowa

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ZUS | PUE ZUS | przedsiębiorcy

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy