Wśród przyjętych przez Związek postulatów dotyczących dróg znalazł się wniosek kontynuacji Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - z zastrzeżeniami. Miasta domagają się, by w programie uwzględnić: "wysokość środków przeznaczanych na ten cel w sposób odpowiadający rzeczywistym potrzebom", "konieczność objęcia wsparciem dróg niszczonych przez ciężki sprzęt podczas budowy autostrad i dróg ekspresowych" oraz "konieczność objęcia wsparciem dróg regionalnych i lokalnych, po przeniesieniu na nie części ruchu tranzytowego w wyniku objęcia dróg krajowych systemem opłat". Jak podkreślił w piątek prezes ZMP, prezydent Poznania Ryszard Grobelny, w ostatnich latach samorządy w Polsce zainwestowały w drogi olbrzymie pieniądze. - Chcemy zrobić więcej - to tylko kwestia możliwości finansowych (...). W tej chwili w środkach unijnych będzie na to niewiele pieniędzy, a na drogi lokalne zupełnie ich nie będzie. Muszą tu wejść inne programy, np. rządowe - mówił w Zabrzu Grobelny. Samorządowcy postulują też, by w ustawie określającej finansowanie budowy dróg z Krajowego Funduszu Drogowego dopuścić do tego źródła odcinki dróg krajowych w miastach na prawach powiatu (obecnie są one finansowane z budżetów tych miast). Inną bolączką samorządów jest prawny zapis wskazujący, że stare odcinki dróg krajowych - po wybudowaniu nowych ich przebiegów - z mocy prawa stają się drogami gminnymi. Samorządowcy postulują, by każdy taki stary odcinek drogi krajowej, po zastąpieniu go nowym, był zaliczany "do odpowiedniej kategorii dróg publicznych z uwzględnieniem jego funkcji". ZMP wnioskuje też o współpracę inspekcji drogowej z samorządami przy kontroli ciężarówek na drogach lokalnych. Samorządy nie mają bowiem służb mogących egzekwować część ograniczeń. Poinformuj nas o sytuacji na drogach, prześlij zdjęcia! Najświeższe informacje o sytuacji na drogach na Twitterze Sprawdź na bieżąco - utrudnienia na drogach w całej Polsce!