Reklama

Reklama

Zaczyna się nieodpłatna kampania referendalna

W piątek na trzech antenach telewizji publicznej - TVP1, TVP2 i TVP Polonia oraz programach pierwszym drugim, trzecim i czwartym Polskiego Radia, a także w Polskim Radiu dla Zagranicy rozpocznie się nadawanie audycji związanych z referendum. Akcja potrwa do 4 września.

TVP wyemituje 25 godzin, a Polskie Radio 30 godzin audycji w ramach nieodpłatnej kampanii referendalnej; w kampanii telewizyjnej wezmą udział 74 podmioty, a w radiowej 40.

W ramach kampanii poprzedzającej wrześniowe referendum na trzech antenach telewizji publicznej - TVP1, TVP2 i TVP Polonia zostanie wyemitowanych łącznie 15 godzin nieodpłatnych audycji referendalnych (po sześć godzin w telewizyjnej jedynce i dwójce, trzy - w TVP Polonia); prowadzona będzie również kampania na antenach każdego z oddziałów terenowych TVP (10 godzin audycji).

Klipy referendalne

Do udziału w kampanii referendalnej zgodnie z decyzją Państwowej Komisji Wyborczej były uprawnione łącznie 133 stowarzyszenia, fundacje i partie polityczne. Wnioski o udział w kampanii złożyło 76 spośród nich, jednak jedna fundacja i jedno stowarzyszenie nie spełniło wymogów formalnych. Wśród uczestników kampanii referendalnej na antenach TVP1, TVP2 i TVP Polonia wezmą udział 44 stowarzyszenia i organizacje społeczne, 26 fundacji oraz 4 partie polityczne: SLD, PSL, PO i Twój Ruch - dodaje TVP.

Reklama

Klipy referendalne będą emitowane w wyznaczonych blokach według wylosowanej kolejności; wszyscy, którzy zgłosili wnioski o czas antenowy otrzymają jednakową liczbę emisji, czyli takie same możliwości zaprezentowania swoich audycji referendalnych. Każdy podmiot otrzyma możliwość emisji klipu kilka razy w trakcie całej kampanii, nie codziennie, w każdym z pasm czasowych, na każdej z anten.

2 minuty i 5 sekund

Z kolei z informacji Polskiego Radia wynika, że udział w radiowej kampanii referendalnej weźmie udział 40 uprawnionych do tego podmiotów, z których każdy otrzyma między 2 minuty i 5 sekund a 2,5 minuty (w zależności od programu). Spoty będą nadawane w programach pierwszym, drugim, trzecim i czwartym Polskiego Radia, a także w Polskim Radiu dla Zagranicy. Łącznie w ramach nieodpłatnej kampanii referendalnej PR wyemituje 30 godzin audycji. 

6 września zgodnie z inicjatywą prezydenta Bronisława Komorowskiego Polacy mają odpowiadać na trzy pytania: czy są "za wprowadzeniem jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu"; czy są "za utrzymaniem dotychczasowego sposobu finansowania partii politycznych z budżetu państwa" i czy są "za wprowadzeniem zasady ogólnej rozstrzygania wątpliwości, co do wykładni przepisów prawa podatkowego na korzyść podatnika".

Od 5 września cisza wyborcza

Kampania referendalna, która formalnie rozpoczęła się 19 czerwca zakończy się na 24 godziny przed dniem głosowania, czyli o północy z piątku 4 września na sobotę 5 września, gdy zacznie obowiązywać - podobnie jak przy wyborach - cisza wyborcza.

Zgodnie z ustawą o referendum ogólnopolskim prawo do bezpłatnego rozpowszechniania audycji referendalnych mają: partie polityczne, które otrzymały co najmniej 3 proc. poparcia w wyborach do Sejmu, koalicje partii politycznych, które uzyskały co najmniej 6 proc. poparcia, kluby posłów i senatorów, kluby parlamentarne, które na rok przed zarządzeniem referendum zrzeszały posłów lub senatorów zgłoszonych przez komitet wyborczy wyborców (posłowie i senatorowie muszą stanowić więcej niż połowę składu tych klubów). Do bezpłatnej kampanii w telewizji i radiu mają też prawo m.in. stowarzyszenia i fundacje, które zarejestrowały się nie później niż na rok przed zarządzeniem referendum, działają na terenie całego kraju (nie dot. fundacji), w obszarze związanym z przedmiotem referendum - działalność ta musi mieścić się w zakresie celów statutowych. Uprawnione podmioty, aby mieć prawo do bezpłatnego rozpowszechniania audycji referendalnych, muszą otrzymać zaświadczenie od PKW. Na zawiadomienie jej o zamiarze uczestniczenia w kampanii referendalnej w programach radiowych i telewizyjnych nadawców publicznych miały czas do 28 lipca. 

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje