Jak podkreśla Lucyna Kicińska przemoc jest bardzo destrukcyjna. Osoba doświadczająca agresji boi się i wstydzi zgłosić problem. Czuje się też osamotniona, ponieważ koledzy zazwyczaj nie stają w obronie pokrzywdzonego. Świadkowie podobnie jak ofiara - często boją się cokolwiek zrobić. Kiedy jednak koledzy - świadkowie przemocy - nie reagują, mogą spotkać się z niechęcią ofiary agresji. Ta reakcja jest zrozumiała - wyjaśnia Lucyna Kicińska. Podkreśla, ze osamotnione i zastraszone dziecko postrzega brak reakcji jako przyzwolenie na poniżanie, bicie i zastraszanie. Nie wtrącających się świadków widzi jako współuczestników przemocy. Jak mówi Lucyna Kicińska - na zajęciach z uczniami okazało się, że - mając świadomość jak postrzegają ich pokrzywdzeni - świadkowie agresji są bardziej skłonni do zgłaszania tego zaufanym dorosłym. Przemoc ma tendencję do narastania, jeżeli nie zostanie odpowiednio wcześnie przerwana - zaznacza specjalistka z Fundacji Dzieci Niczyje. Zachęca szkoły do korzystania z konspektów zajęć edukacyjnych dla uczniów na temat przemocy rówieśniczej. Propozycje lekcji można znaleźć na stronie internetowej telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży www.116111.pl.