Witając uczniów szkół ponadgimnazjanych i gimnazjów z całej Polski - uczestników obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży - marszałek Sejmu Ewa Kopacz przypomniała, że obecny rok ogłoszony został przez Sejm rokiem Janusza Korczaka. W 2012 r. przypadają dwie ważne rocznice związane z postacią Janusza Korczaka - 70. rocznica śmierci w obozie zagłady w Treblince i 100. rocznica założenia przez niego Domu Sierot. Demokracja - Nauka demokracji i samorządności jest najważniejszym zadaniem każdego obywatela (...) Chciałabym aby wasze dzisiejsze posłowanie było nie tylko nagrodą za zaangażowanie i trud, nie tylko przygodą, ale także lekcją prawdziwej demokracji - powiedziała marszałek. - Demokracja to chyba jedno z najczęściej padających słów w debacie publicznej. Mówimy o zasadach państwa demokratycznego, o budowaniu demokracji, o procesach demokratycznych, i gdyby zadać pytanie czym jest demokracja to każdy jest przekonany, że zna odpowiedź. Czy jednak rozumiemy demokrację? Czy się na nią w pełni godzimy, gdy trzeba ustąpić, zrezygnować z własnych zamierzeń, albo ciężko walczyć o własne ideały? Czy wtedy także z pewnością powiemy: tak wierzę w demokrację? - mówiła Kopacz. - Demokracja to nie tylko zasady, to także zgoda na prymat określonych wartości. Demokracja nie sprowadza się tylko do definicji, zapisów prawa. Demokracja to nauka, za którą to nie szkoła, ale życie wystawia oceny; nauka, która trwa nieustannie i jest wzbogacana przez każdy dzień naszego życia we wspólnocie. Dla mnie demokracja niesie z sobą jedną, podstawową wartość - szacunek, szacunek dla innych opinii, odmiennych zdań. Mam nadzieję, że to doświadczenie wyniesiecie z dzisiejszych obrad i podzielicie się nim z innymi - podkreśliła marszałek. Nowa marszałek Następnie Kopacz przekazała głos marszałek Sejmu Dzieci i Młodzieży Zuzannie Zapotocznej z Publicznego Gimnazjum w Świdwinie, która uderzając trzy razy laską marszałkowską otworzyła obrady izby i powitała gości specjalnych obrad m.in. minister edukacji Krystynę Szumilas, ministra pracy i polityki społecznej Władysława Kosiniaka-Kamysza oraz rzecznika praw dziecka Marka Michalaka. - Będziecie dyskutować o szkole demokracji, czyli szkole, która przygotowuje młodych ludzi do funkcjonowania w demokratycznym społeczeństwie i pozwala uczniom i uczennicom, na określonych warunkach, współuczestniczyć w podejmowaniu decyzji ich dotyczących - przypomniała minister edukacji zwracając się do młodych posłów. Jak mówiła, ważnym elementem nauki demokracji są wybory samorządów uczniowskich i ich działalność. Zaznaczyła, że dostrzega ograniczenia jakie towarzyszą funkcjonowaniu samorządów uczniowskich i rad rodziców. - W MEN przygotowujemy projekt (...), który pozwoli na wspólne z rodzicami i uczniami wypracowanie rekomendacji do zmian w prawie oświatowym - przypomniała Szumilas. Mówiła, że w projekcie będą możliwe m.in. szkolenia dla samorządów uczniowskich, pomoc w ich działalności oraz współpracy samorządów uczniowskich z radami rodziców. Minister pracy i polityki społecznej przypomniał zaś, że społeczeństwa obywatelskiego nie zbuduje się tylko na grupie, która już dziś sprawuje władzę w parlamencie i rządzie. - Społeczeństwo obywatelskie buduje się na solidarności wielu pokoleń - powiedział Kosiniak-Kamysz. Zaapelował do młodych posłów by kierowali się w życiu właśnie tą zasadą. Prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka Rozpoczęcie obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży poprzedziło otwarcie wystawy "Nie ma dzieci - są ludzie. Prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka", przygotowanej przez Rzecznika Praw Dziecka i Muzeum Harcerstwa. - Otwierając wystawę pozwolę sobie na refleksję bardzo osobistą, którą wypowiadam jako kobieta, jako matka, ale też jako lekarz pediatra, osoba, która lubi i kocha dzieci: Korczak miał rację, dziecko jest cudem Boga i natury, a więc co nam pozostaje - chrońmy ten cud - powiedziała marszałek Kopacz. Na wystawie przedstawiono kalendarium życia i twórczości Janusza Korczaka oraz jego dokonania pedagogiczne i społeczne. Zamieszczono też informacje na temat problemu ochrony praw dziecka, począwszy od pierwszych prób ich skodyfikowania, poprzez kolejne deklaracje i akty prawne, m.in. Deklarację Praw Dziecka i Konwencję o Prawach Dziecka. Przybliżono również instytucję Rzecznika Praw Dziecka i jego działania na rzecz ochrony i upowszechniania praw najmłodszych oraz historię Orderu Uśmiechu. Pierwsza sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży odbyła się w 1994 roku. Polska, jako pierwszy kraj w Europie, zorganizowała tego typu przedsięwzięcie. Obecnie młodzieżowe parlamenty działają także we Francji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Czechach. Każda sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży ma temat przewodni. W tym roku zadaniem uczniów ubiegających się o mandat posła było przygotowanie i przeprowadzenie szkolnej debaty na temat demokracji w szkole i samorządności. Uczniowie z zespołów, które przeprowadziły najciekawsze dyskusje, zostali zaproszeni do wzięcia udziału w obradach Sejmu Dzieci i Młodzieży. Tematami poprzednich sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży były m.in. ekologia, globalizacja, szkoła, samorząd szkolny, Europa, praca dzieci oraz wojna.