Jak wskazało biuro prasowe w komunikacie przesłanym PAP, decyzja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską została wydana w piątek. "Zgodnie z art. 10 ustawy decyzja została doręczona tylko wnioskodawcy, natomiast w stosunku do pozostałych stron zawiadomienia i obwieszczenia o wydaniu decyzji zostaną wysłane i wywieszone w poniedziałek 18 lutego 2019 roku. Decyzja jest zgodna z wnioskiem Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni i posiada wszystkie niezbędne pozwolenia, uzgodnienia i opinie" - wskazało biuro prasowe wojewody pomorskiego. Z kolei Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowało PAP w piątek, iż zezwolenie wydane przez wojewodę pomorskiego i przesłane Urzędowi Morskiemu w Gdyni obejmuje realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" wraz z zatwierdzeniem projektu podziału nieruchomości. Dokument obejmuje część inwestycji znajdującą się na terenie województwa pomorskiego czyli kanał, wyspę i część toru podejściowego na Zalewie Wiślanym- podał resort. "Do działań przystąpiono niezwłocznie" "W związku z tym zgodnie z Art. 25 specustawy z dnia 24 lutego 2017 r. o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską tego samego dnia Urząd Morski w Gdyni podpisał porozumienie z Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe - Nadleśnictwo Elbląg obejmujące wycinkę drzew i krzewów oraz ich uprzątnięcie. Z uwagi na rozpoczynający się za kilka tygodni sezon lęgowy ptaków, zgodnie z raportem oddziaływania na środowisko do działań przystąpiono niezwłocznie. Muszą się one zakończyć przed jego rozpoczęciem, tak aby nie ucierpiały żadne zwierzęta. Podobna procedura ma miejsce w przypadku wycinki drzew pod budowę nowych dróg"- podało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wskazało, że to nadal są to prace przygotowawcze. Rozpoczęcie głównych prac budowlanych nastąpi po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy z wyłonionym wykonawcą. Prace z użyciem specjalistycznych maszyn będą kontynuowane przez kolejne dni. "W celu zapewnienia bezpieczeństwa i uniknięcia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego, obszar prac został wygrodzony. Obowiązuje tam całkowity zakaz wstępu" - podał resort. Ruszyła wycinka drzew "Dziś, tuż po wydaniu przez Wojewodę Pomorskiego Dariusza Drelicha pozwolenia na realizację przekopu ruszyła wycinka drzew na Mierzei Wiślanej. Nie jesteśmy zaskoczeni faktem wycinki, ponieważ mamy świadomość determinacji obecnych władz, by realizować tę inwestycję. Możemy ubolewać, że odbywa się to bez poszanowania faktu dot. istniejących kontrowersji i nierozwianych wątpliwości a także pomimo toczącego się postępowania przed Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w sprawie odwołań od decyzji środowiskowej"- podał w komunikacie przesłanym PAP Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. Inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni ma decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie. Nie jest ona prawomocna, bo odwołania od niej złożyli do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zarząd woj. pomorskiego i organizacje ekologiczne. Urząd Morski w Gdyni ma pozwolenie wodnoprawne wydane przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku na wykonanie urządzeń wodnych. Dyrektor Zarządu Zlewni w Elblągu, wydał natomiast pozwolenie wodnoprawne na lokalizowanie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i nowych obiektów budowlanych oraz na gromadzenie na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią materiałów, które mogą zanieczyścić wody w ramach inwestycji pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Pierwsze jednostki będą mogły przepłynąć w 2022 roku Pozwolenia wodnoprawne zostały wydane na obszar województwa pomorskiego. Te dotyczące województwa warmińsko - mazurskiego zostaną wydane później. Ogłoszono także przetarg na przekop. Inwestor szuka wykonawców samego przekopu, wraz ze śluzą i portem wewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Przewidywany termin otwarcia ofert to marzec 2019 roku. W połowie grudnia Komisja Europejska zwróciła się do polskich władz z pismem w sprawie raportu oddziaływania na środowisko i pozytywnej decyzji RDOŚ w Olsztynie. W styczniu KE poinformowała PAP, że otrzymała odpowiedź i że przeanalizuje ten dokument. Wcześniej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wyraził nadzieję, że prośba Komisji nie jest pokłosiem pisma, które do KE wysłał jakiś czas temu rosyjski wiceminister rolnictwa, ponieważ Komisja w piśmie powołuje się na zobowiązania rządu PO-PSL z 2013 roku oraz lipca 2015 roku, że Polska będzie konsultować projekt z Brukselą. Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 roku. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.