- Rozpoczynamy porządki na kolei - powiedział Tusk na konferencji po posiedzeniu rządu. Podziękował wicepremierowi Waldemarowi Pawlakowi za to, że nie czynił problemów przy odwołaniu wiceministra powiązanego z PSL. - Bez jakiś szczególnych trudności wspólnie doszliśmy do wniosku, że zmiana w tym miejscy jest potrzebna - mówił premier. - Jest coś takiego jak szacunek dla pasażera, dla klienta PKP, a tutaj tego najwyraźniej zabrakło i ten chaos związany z pogodą był także spotęgowany złym przygotowaniem rozkładu jazdy i taką fałszywie pojętą konkurencją między firmami kolejowymi - mówił premier. Tusk dodał, że minister Cezary Grabarczyk przeprowadza rozmowy z potencjalnymi kandydatami. Jego zdaniem, nowym wiceministrem odpowiedzialnym za kolej powinien zostać fachowiec "z zewnątrz". Premier podkreślił, że porządki na kolei są bardzo pilne. - Będę oczekiwał w ciągu najbliższych kilkunastu - kilkudziesięciu godzin takich decyzji, które uporządkują ten bałagan, ale później także z perspektywą wieloletnią - powiedział. - Jednym z zadań nowego wiceministra będzie bardzo szybka rekomendacja dalszych zmian personalnych w spółkach kolejowych. Dotyczyć to będzie osób, które bezpośrednio odpowiadają za bałagan, który dla ludzi był taką udręką - powiedział szef rządu. Dodał, że to porządkowanie musi mieć dwa etapy. Pierwszy doraźny, aby natychmiast poprawić warunki podróży koleją, a drugi to uporządkowanie sytuacji na kolei w długoterminowej perspektywie, by nie dawać "złudnego komfortu, że jest jakaś niby-konkurencja (...), a na końcu jest bałagan". Premier mówił, że "porządki personalne" będą dotyczyły do końca stycznia większej grupy osób w spółkach i urzędach kolejowych. Engelhardt został powołany na stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury na początku stycznia 2008 r. Jest profesorem nauk ekonomicznych i wykładowcą Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w ekonomice transportu kolejowego. Na początku lat 90. był ekspertem Sejmowej Komisji Handlu i Usług oraz doradcą dyrektora generalnego PKP. Od marca 1994 r. do stycznia 1996 r. był zastępcą dyrektora generalnego PKP. Jest autorem lub współautorem ok. 200 publikacji naukowych. Należy do Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji oraz Komitetu Transportu PAN.