Od kiedy darmowe autostrady w Polsce i na jakich zasadach? Darmowe autostrady w Polsce to pomysł, o którym w maju po raz pierwszy poinformował prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński. Sejm uchwalił 26 maja nowelę ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, a 21 czerwca została ona przyjęta przez Senat bez poprawek. Dwa dni później prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, która wprowadza bezpłatne autostrady na państwowych odcinkach. Od kiedy autostrady będą darmowe? Rada Ministrów podjęła decyzję, że przejazd państwowymi autostradami nie będzie się wiązał z opłatami od 1 lipca 2023 roku. Ministerstwa Infrastruktury zakłada, że taka decyzja zmniejszy przychody Krajowego Funduszu Drogowego o około 2,5 proc. Darmowe autostrady oznaczają spadek przychodów na poziomie około 200 mln zł rocznie. Darmowe autostrady. Które odcinki bezpłatne i dla kogo? Darmowe autostrady od lipca nie oznaczają, że wszystkimi odcinkami szybkiego ruchu będziemy mogli przejeżdżać bezpłatnie. Ustawa zakłada bowiem, że od 1 lipca 2023 roku zniesiony zostanie pobór opłat tylko na tych płatnych odcinkach autostrad, które obecnie zarządzane są przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Które odcinki autostrad będą bezpłatne? Chodzi konkretnie o dwa fragmenty. Są to szosa Konin-Stryków na autostradzie A2 oraz Wrocław-Sośnica na autostradzie A4. Zobacz więcej: Wakacje w Chorwacji. Co warto wiedzieć przed wyjazdem nad Adriatyk? Darmowe autostrady to nie wszystkie zmiany, które czekają kierowców. Nowe przepisy zakładają również, że na pozostałych autostradach zarządzanych przez GDDKiA nie będzie można wprowadzić opłat. Darmowe będą także te autostrady, których odcinki są obecnie w budowie. Darmowe autostrady od 1 lipca nie są dla wszystkich kierowców. Dlatego należy zachować czujność. Nowe prawo ogranicza zniesienie opłat za przejazd płatnymi do tej pory dla nich odcinkami autostrad dla motocykli oraz samochodów osobowych. Wakacyjna rewolucja na polskich drogach dotyczy więc tylko pojazdów o masie do 3,5 tony. Opłaty za autostrady. Które odcinki autostrad są płatne? Nie wszystkie autostrady w Polsce są zarządzane przez GDDKiA. Trzy z nich są w gestii prywatnych koncesjonariuszy, a to oznacza, że wprowadzenie darmowych autostrad nie znosi całkowicie konieczności poniesienia kosztów przejazdu. Które odcinki autostrad są płatne? Po 1 lipca wciąż trzeba będzie pamiętać o kupnie biletu na odcinkach: A1 Rusocin - Nowa Wieś;A2 Świeck - Konin z wyłączeniem odcinka między węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód;A4 Katowice - Kraków. Darmowe autostrady na odcinkach Konin-Stryków oraz Wrocław-Sośnica mają być początkiem dalszych zmian zmierzających do całkowitego zniesienia opłat na drogach. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że wkrótce mają się rozpocząć rozmowy z koncesjonariuszami prywatnych autostrad w Polsce. Mają dotyczyć zniesienia koncesji. Rząd na wprowadzenie darmowych autostrad w całej Polsce dał sobie rok. Bezpłatne autostrady od 1 lipca: Co z przejazdem przez bramki? Na odcinkach Konin-Stryków oraz Wrocław-Sośnica nie ma fizycznych szlabanów. To oznacza, że w momencie wejścia w życie darmowych autostrad od 1 lipca praktycznie nie zmieni się nic. Przynajmniej dla pojazdów o masie do 3,5 tony. Do końca czerwca opłaty za przejazd tymi odcinkami to 9,90 zł na odcinku Konin-Stryków i 16,20 zł na trasie Wrocław-Gliwice. Zobacz więcej: Wielki debiut w PKP. Wybrałem się w podróż wagonem panoramicznym Na wymienionych odcinkach działają kamery, które rejestrują tablice rejestracyjne każdego wjeżdżającego i zjeżdżającego z trasy pojazdu. Dane są następnie porównywane z informacjami z systemu e-TOLL. Oprócz tego kontrole lotne prowadzi Administracja Skarbowa. Bez aktualnego biletu grozi mandat. To 500 zł dla kierowców samochodów osobowych i 1500 zł dla ciężarówek. Po wejściu w życie nowych regulacji kierowcy uprawnionych pojazdów po prostu przestaną płacić za przejazd. Darmowe autostrady od 1 lipca nie dotyczą samochodów o masie powyżej 3,5 ton. Od kierowców pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów nadal będą pobierane opłaty. Za przejazd można zapłacić, korzystając z aplikacji, w tym e-TOLL Bilet. By z niej skorzystać, należy posiadać kartę płatniczą lub kredytową. Po podaniu danych pojazdu i przybliżonego czasu podróży bilet jest ważny przez 24 godziny. Bilety dostępne są także w innych aplikacjach. Bilet autostradowy można również kupić na wybranych stacjach benzynowych. Nowe przepisy. Zakaz "wyścigów ciężarówek" Darmowe autostrady zarządzane przez GDDKiA to niejedyna ze zmian wprowadzonych podpisaną przez prezydenta ustawą. Od 1 lipca 2023 roku na wszystkich autostradach i drogach ekspresowych obowiązywać będzie zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Dzięki temu na drogach ma zmniejszyć się liczba zatorów, bo dotychczas nie brakowało sytuacji, kiedy kierowcy pojazdów ciężarowych wyprzedzali się przy minimalnej różnicy prędkości, często wynoszącej 1-2 km/h, co zajmowało czas i spowalniało ruch na autostradach. CZYTAJ TAKŻE: Polski samochód elektryczny gotowy do produkcji. Powstał na Dolnym Śląsku Drogi najgorsze dla kierowców. Nimi absolutnie nie jedź na wakacje Przepis dla kierowców, który ma wejść za tydzień, to istny generator problemów