Dokumenty to: umowa główna na dostawę 48 samolotów F-16 dla polskiej armii; umowa na finansowanie zakupu tych samolotów; umowa pożyczki, jakiej udzieli rząd amerykański rządowi polskiemu na finansowanie tego oraz umowa kompensacyjna - tzw. offsetowa. W obecności premiera Leszka Millera umowę główną na dostawę amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-16 dla polskich sił zbrojnych podpisali minister obrony narodowej Jerzy Szmajdziński i dyrektor Agencji Współpracy i Bezpieczeństwa Obronnego gen. Tom Walters. - Dzisiejszy dzień jest ważnym wydarzeniem i otwiera nowy rozdział w polsko-amerykańskich stosunkach ekonomicznych, militarnych i politycznych. (...) To może się przyczynić do integracji euroatlantyckiej - powiedział po ceremonii podpisania umów premier. Premier poinformował, że wartość offsetu z pewnością "przekroczy kwotę 6 mld dolarów", a wartość projektów po zrealizowaniu może wynieść po latach efekt w postaci kilkunastu miliardów dolarów. Podkreślił, że po rozstrzygnięciu przetargu nie zgłoszono żadnego protestu. - To świadczy o uczciwości, przejrzystości i obiektywności procedury przetargowej - powiedział. Jak zaznaczył Leszek Miller, Polska liczy na nowe miejsca pracy, wzrost gospodarczy, przeniesienie do Polski nowoczesnych technologii oraz współpracę w dziedzinie badań i rozwoju. Premier mówił m.in. o niebieskim laserze, radiowej łączności kryzysowej, nowoczesnej produkcji leków. - Wprowadzenie nowej jakości samolotów umożliwi nam efektywną obronę naszej przestrzeni powietrznej i pozwoli wypełnić zobowiązania wobec partnerów NATO - powiedział Miller. Umowa główna przewiduje dostawę 48 samolotów wielozadaniowych F-16 C/D Block 52 wraz z niezbędnymi systemami towarzyszącymi za 3,5 miliarda dolarów. Wraz z kosztami kredytu Polska zapłaci nie więcej niż 4,7 miliarda dolarów. Samoloty mają być dostarczone w latach 2006-2008. - Wartość umowy offsetowej wyniesie ponad 12 miliardów dolarów - poinformowało Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej oraz Lockheed Martin, producent samolotu F-16. Eksport i zakupy będą stanowiły 70 proc. wartości offsetowej, 20 proc. będą to inwestycje, a transfery technologii 10 proc. - poinformowano w komunikacie. Projekty offsetowe mają być realizowane od 2003 roku przez 10 lat. Wartość offsetu będzie najwyższa w 2005 roku, kiedy to wyniesie 2 mld USD. W 2006 roku wyniesie 1,8 mld USD i będzie stopniowo maleć. W pierwszych pięciu latach wartość offsetu będzie największa. Projekty offsetowe obejmą m.in. Bartimpex wspólnie z Izbą Handlową, Radwar, Polpharma (farmaceutyki, nowe technologie, eksport), Rafinerię Gdańsk SA (paliwa, inwestycje, prywatyzacja), Stocznię Szczecińską, WZL-2 Bydgoszcz, Caterpilar UK, PZL Hydral, Accenture Łódź, Uniwersytet Łódzki, Famet, Bumar, Opel Polska, C2 Polska, Kuźnię Glinik, WSK Gorzyce, Melex, Hutę Stalowa Wola, HSW, Andorię-Mot, Sipmę, Świdnik, Bioton i Radmor. Ustawa offsetowa przewiduje, że offsetodawca ponosi odpowiedzialność za niewykonanie offsetu. Jeżeli usługa offsetowa nie zostanie wykonana lub wykonana będzie nienależycie, to kara sięga 100 proc. zobowiązania.