- Marszałek Senatu wygłosi orędzie w obronie wolnych mediów po głównym wydaniu "Wiadomości" - powiedziała Godzwon. Zostanie ono wyemitowane w TVP1, TVP Info oraz Programie Pierwszym Polskiego Radia "Dzisiaj wydajemy specjalną wersję serwisu w związku z akcją 'Media bez wyboru'. Przepraszamy naszych użytkowników i partnerów handlowych. Dziękujemy za zrozumienie i wsparcie" - takie zdania mogli przeczytać użytkownicy m.in. Interii 10 lutego. Podobne oświadczenia pojawiły się na stronach wielu portali internetowych, a nadawanie programów zawiesiła część stacji radiowych i telewizyjnych. Na początku lutego Rada Ministrów opublikowała projekt ustawy, który wprowadza dodatkowe opłaty "z tytułu reklamy". Jak tłumaczą autorzy projektu, mają one wesprzeć Narodowy Fundusz Zdrowia, Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków i nowo utworzony Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Cały list można przeczytać tutaj. "Jest to po prostu haracz" "Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media" - uważają przedstawiciele mediów, w tym Interii i Polsatu, którzy wystosowali w tej sprawie list otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych. Z wyliczeń sygnatariuszy listu wynika, że proponowana przez rząd ustawa pozbawi media prywatne działające w Polsce 15 proc. przychodów. Rzecznik rządu nie kryje zaskoczenia Do sprawy w rozmowie z Polsatnews.pl odniósł się rzecznik rządu Piotr Müller. - Jesteśmy zdziwieni sposobem komunikowania i zaskoczeni, że przy tak wczesnej fazie projektu, gdy jesteśmy otwarci na dialog i dyskusję wokół kształtu tego projektu, miała miejsce tak bardzo daleko idąca reakcja mediów - powiedział. Zapytany, czy rząd wycofa się z projektu, stwierdził, że wciąż trwa faza prekonsultacji. - Później rozpoczną się formalne konsultacje społeczne, w tym z przedstawicielami mediów oraz konsultacje międzyresortowe. Zapraszamy wszystkie strony do rozmowy - dodał. Jak zauważył, możliwe są dyskusje na temat wysokości progów czy wysokości poszczególnych elementów opłaty reklamowej. - Ale nie może być tak, że giganci internetowi nie płacą podatków w Polsce, tylko wyprowadzają środki finansowe do swoich centrali międzynarodowych - stwierdził.