Każda szkoła otrzymuje w ramach raportu 17 ocen w skali od A do E, gdzie A jest najwyższą, a E - najniższą oceną. Oceniane są m.in. aktywność uczniów, respektowanie norm społecznych, kształtowanie postaw, wykorzystywanie informacji o absolwentach. Wizytatorzy sprawdzają też, czy szkoła ocenia i diagnozuje osiągnięcia uczniów, jak współpracuje ze stowarzyszeniami, muzeami, ośrodkami kultury czy sportu, a także czy nauczyciele tworzą zgrany zespół. Większość placówek oceniono na A lub B, kilka zapracowało na ocenę D. Gdy system będzie już funkcjonował pełną parą, otrzymanie oceny E w którymkolwiek obszarze będzie oznaczać konieczność wprowadzenia programu naprawczego pod okiem kuratora. Grzegorz Mazurkiewicz z Uniwersytetu Jagiellońskiego podkreśla, że na podstawie pilotażu nie można jednak wyciągać wniosków o 35 tys. placówek w Polsce. O tym więcej pisze dziś "Dziennik Gazeta Prawna".