Szumilas mówiła o tym w czwartek w Sejmie. Odpowiadała na pytania posłanki Urszuli Augustyn z PO w sprawie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Minister przypomniała, że w czerwcu podpisała nowelizację rozporządzenia w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. W nowelizacji tej wprowadzono przepis ograniczający możliwość składania wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręcznika, w którym zmieniono nie więcej niż 20 proc. treści. Zgodnie z nowymi przepisami w takim przypadkach wniosek o dopuszczenie można złożyć nie wcześniej niż po upływie trzech lat od dnia dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika w wersji pierwotnej. Według Szumilas, dotychczas w przypadku "kosmetycznych" zmian w treści podręczników rodzice, którzy chcieli kupić aktualny podręcznik mieli problem z wyborem jego wersji - z wprowadzonymi niewielkimi zmianami, czy bez nich. - To wywoływało niepokój rodziców (...) podczas gdy uczniowie mogli spokojnie korzystać z używanego podręcznika - oceniła. Jak podała minister edukacji, obecnie na dwanaście roczników szkolnych, dziewięć ma możliwość uczenia się z podręczników używanych, z których korzystały starsze roczniki. Wśród nich są zarówno uczniowie, którzy uczą się zgodnie z tzw. starą podstawą programową nauczania, jak i kolejne roczniki - z wyjątkiem pierwszego - które uczą się już zgodnie z nową podstawą. Szumilas przypomniała także, że ustawa o systemie oświaty zobowiązuje dyrektora szkoły do tego by podjął działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły, tak by uczniowie klas młodszych mogli odkupić podręczniki od swoich starszych kolegów. Szefowa MEN wspomniała również o rządowym programie "Wyprawka szkolna". Zakłada on dofinansowanie zakupy podręczników szkolnych. W 2012 r. objęci będą nim uczniowie klas I-IV szkół podstawowych oraz uczniowie I klas szkół ponadgimnazjalnych, czyli uczniowie klas I-III szkół ponadgimnazjalnych, których podręczniki są jednocześnie ćwiczeniami, w których uczniowie piszą i rysują oraz pierwsze roczniki uczące się zgodnie z nową podstawą programową.