Sama Telewizja Polska przygotowuje się do uruchomienia kanałów: sportowego, rozrywkowego, filmowego, naukowego i informacyjnego (ten ostatni ma powstać na bazie TVP3). Od roku działa już TVP Kultura. Inny potentat na naszym rynku - ITI (właściciel m. in. TVN) - planuje start programu do nauki języków obcych, medycznego, popularnonaukowego oraz kolejnej platformy cyfrowej. Misja sportowa Na tym nie koniec. Na październik premierę swojego nowego programu nadawanego po polsku zapowiedział Viacom - telewizyjny gigant ze Stanów Zjednoczonych. Będzie to Comedy Central, którego ramówkę wypełnią najpopularniejsze seriale z Europy i USA oraz programy komediowe. Nie zabraknie polskich produkcji. Stacja ma być kodowana, dostęp do niej będą mieli abonenci wybranych kablówek oraz platform cyfrowych. Jednak na najwięcej nowości powinni przygotować się kibice sportowi. Nad kanałem wypełnionym piłką nożną czy boksem na swojej platformie cyfrowej pracuje ITI (nadawany będzie w technologii HD). Na razie nie jest znana jego nazwa. Wiadomo jedynie, że posiada on prawa do pokazywania spotkań piłkarskiej Ligi Mistrzów przez najbliższe trzy sezony. Rywalizację o nie wygrał z Polsatem, który w ostatnich miesiącach przegrał także walkę o prawa do meczów Bundesligi. Te stracił na rzecz kanału Sport Klub, który właśnie zaczął nadawanie w Polsce. Widzów chce przyciągnąć m. in. transmisjami z ligowych rozgrywek z Brazylii i USA. W Sport Klub zobaczymy też wybrane turnieje tenisowe i golfowe oraz gale bokserskie. Z kolei w przypadku TVP Sport (start w październiku) magnesem przyciągającym widzów mają być mniej popularne dyscypliny, które największe media pomijają: judo, kajakarstwo czy hokej. Robert Korzeniowski, szef działu sportowego w TVP, tłumaczy, że w ten sposób telewizja publiczna chce "realizować swoja misję". Nie oznacza to jednak, że na antenie zabraknie piłki nożnej (będą retransmisje wybranych spotkań Ligi Mistrzów oraz Pucharu UEFA), siatkówki, koszykówki i mityngów lekkoatletycznych. Planowane są również: publicystyka oraz reportaże i filmy o tematyce sportowej. A codziennie wieczorem podsumowanie dnia w półgodzinnym serwisie informacyjnym. Jak podaje TVP, każdego tygodnia prezentowanych będzie 75 godzin transmisji i retransmisji. Dla kibica w kapciach To prawdopodobnie nie koniec sportowych nowości na ekranie. Specjaliści z branży medialnej spekulują, że konkurencję może zwiększyć Rupert Murdoch. Medialny potentat z Australii posiada spory pakiet praw do ciekawych transmisji sportowych z całego świata, więc niewykluczone, że będzie chciał wykorzystać je na antenie TV Puls, w której udziały niedawno kupił. Poszerzająca się oferta dla "kibica w kapciach" nie powinna dziwić. Z raportu firmy doradczej PricewaterhouseCoopers wynika bowiem, że sport będzie jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku mediów i rozrywki na świecie. Same tylko wydatki klientów indywidualnych na sprzęt sportowy maja wzrosnąć w 2010 roku do 121 miliardów dolarów (w ubiegłym roku nie przekroczyły 86 mld). Na początku przyszłego roku ma ruszyć TVP Rozrywka. Na antenie zobaczymy - jak mówi Jarosław Szczepański, rzecznik TVP - szeroką ofertę "szlachetnych programów rozrywkowych". W tym samym czasie nadawanie rozpocznie jeszcze TVP Historia, a w kolejnych miesiącach następne... Gruszek w popiele nie zasypuje TVN, która na platformie cyfrowej ITI uruchomi dziewiąty już kanał tematyczny - TVN Lingua. W przygotowaniu są kolejne - TVN Med i TVN Discovery. Na późną jesień start zapowiedziała również nastawiona na sensację i plotki Superstacja, która ma być rodzajem "telewizyjnego tabloidu".