Od 2007 r. z Funduszu Granic Zewnętrznych UE wydano ok. 1,5 mld zł na zakup nowoczesnego sprzętu dla SG - w tym na 14 wież obserwacyjnych wyposażonych w sprzęt do obserwacji granic przez 24 godziny na dobę. Obiekty zlokalizowane są w różnej odległości od granicy. Nie są zamaskowane, lecz doskonale widoczne, chociażby dlatego, że mają po 35 i 50 metrów wysokości, czyli sięgają 11. i 15. piętra. Gen. Borkowski podkreślił w rozmowie z PAP, że w latach 2016-2022 planowana jest dalsza rozbudowa systemu wież obserwacyjnych, zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie granicy. "Każdy zestaw umieszczonych na wieżach urządzeń wyposażony jest m.in. w chłodzoną kamerę termowizyjną i dalmierz laserowy" - powiedział. Obraz z kamer jest przesyłany do palcówki Straży Granicznej i wyświetlany na ekranach monitorów, zarówno na stanowisku kierowania, jak i na urządzeniach mobilnych. "Dzięki temu możliwe jest wykrywanie, obserwacja i rejestracja wszelkich niepożądanych zdarzeń na granicy" - podkreślił Borkowski. Jak podkreślił komendant, istotną rolę w systemie ochrony granicy odgrywa także lotnictwo. W czerwcu SG zrealizowała umowę na zakup i dostawę dwóch samolotów ES-15. Samoloty są wyposażone w systemy obserwacji dalekiego zasięgu i przekaz danych w czasie rzeczywistym. Mają być wykorzystane do stałego monitorowania granicy. "Układ napędowy tych samolotów pozwala im poruszać się na tyle cicho, by zapewnić skryte działanie w rejonach zagrożonych przestępczością graniczną. Z uwagi na relatywnie niskie koszty eksploatacji tych samolotów, możliwość prowadzenia długotrwałych lotów oraz zaawansowane technologicznie wyposażenie dodatkowe, będą one stanowiły jedno z najważniejszych narzędzi nadzorowania granicy z powietrza" - powiedział Borkowski. W połowie 2015 r. SG kupiła także cztery zestawy dronów, czyli bezzałogowych statków powietrznych UAV (Unmanned Aerial Vehicle). Planowany jest też zakup dwóch samolotów na potrzeby Morskiego Oddziału Straży Granicznej. "Nowe samoloty, których zakup zostanie sfinansowany przez Agencję Frontex, zastąpią wyeksploatowany samolot M-20 Mewa i będą wykonywały zadania w ramach misji Frontexu, w których uczestniczy Straż Graniczna, a w czasie poza misjami będą patrolowały polskie obszary morskie" - podkreślił komendant. Poinformował, że w latach 2009-2015 SG kupiła także ponad 1,2 tys. samochodów i pojazdów o wartości ponad 122 mln zł. "Dzięki temu sprzęt transportowy został odnowiony w ponad 43 proc. W dalszej perspektywie przewiduje się zastąpienie pojazdów spalinowych pojazdami napędzanymi alternatywnymi źródłami energii czyli z napędem hybrydowym, elektrycznym lub na sprężone powietrze" - powiedział Borkowski. "Obserwacja zagrożeń występujących na ochranianym odcinku granicy zewnętrznej Unii Europejskiej i obecnej sytuacji geopolitycznej skłaniają do rozważenia możliwości wyposażenia jednostek Straży Granicznej w nowe rodzaje specjalistycznego sprzętu transportowego, takich jak np. terenowe pojazdy specjalne" - dodał. W Straży Granicznej służy 15 tys. funkcjonariuszy i ponad 3 tys. pracowników cywilnych. Grzegorz Dyjak