Na niebiesko zostały zaznaczone zaproponowane przez naszych polonistów rozwiązania do wersji rozszerzonej. POZIOM ROZSZERZONY - część I: Zadanie 1. (1 pkt) Wymień dwie dziedziny życia, których wzajemne relacje autor czyni głównym przedmiotem swoich rozważań. Autor czyni głównym przedmiotem swoich rozważań wzajemne relacje między polityką a sztuką. Zadanie 2. (1 pkt) W jaki sposób muzyka wpłynęła na strajkujących (akapit 1)? Strajkujący pod wpływem muzyki porzucili polityczne dyskusje i skupili się na doświadczeniu zmysłowym. Zadanie 3. (1 pkt) Podaj przykład występującej w tekście opozycji: góra - dół. Wyjaśnij symboliczne znaczenie elementów tworzących wskazaną opozycję. góra: kościół św. Anny; symboliczne znaczenie: religia, metafizyka, sacrum wyrażające się przez sztukę, duchowość, "troska o miarę ostateczną naszego życia", ponadczasowość, uniwersalność dół: trasa W-Z; symboliczne znaczenie: polityka, materialność, fizyczność, namacalność, "troska o doczesne dobro wspólne", aktualność, przemijający konkret Zadanie 4. (1 pkt) Nazwij dwa środki językowe zastosowane przez autora w celu podkreślenia subiektywizmu jego wypowiedzi. Każdy z nich zilustruj jednym przykładem zaczerpniętym z tekstu. - reminiscencja/retrospekcja: "a naszym słowom, które teraz odtwarzam, a raczej wymyślam, bo nie zachowały się w pamięci, towarzyszyła muzyka", "przypominam sobie to wszystko", - przypuszczenie: "wydaje mi się, że", "być może uwertura... pozostała dla mnie", - pytanie retoryczne: "Co zostaje z książek i filmów, które bez reszty zajmują się naszym życiem rzeczywistym, bezpośrednio danym?" Zadanie 5. (1 pkt) Wypisz z tekstu i nazwij dwa środki artystyczne, którymi posłużył się autor, by nadać swojej wypowiedzi funkcję estetyczną (poetycką). -alegoria: "[sztuka] jako schody ruchome, przewożące z niższego poziomu na wyższy", -epitet: "["Chimera" - jedno] z najpiękniejszych czasopism" Zadanie 6. (2 pkt) Podaj przykład posługiwania się przez autora konkretem w celu zbudowania uogólnienia. Konkret: słuchanie uwertury do "Tannhausera" w czasie strajku na uniwersytecie, Uogólnienie: "tak właśnie wieczność i wartości absolutne - na przykład piękno muzyki - wpływają na sprawy doczesne..." Zadanie 7. (1 pkt) Jaką funkcję, zdaniem autora, powinna pełnić sztuka? Sztuka powinna stanowić pomost pomiędzy konkretnym doświadczeniem a ostatecznymi, uniwersalnymi wartościami; dzieło sztuki powinno wchodzić w dialog pomiędzy artystą a odbiorcami, którzy często są odlegli od twórcy zarówno w czasie, jak i w przestrzeni. Zadanie 8. (2 pkt) Co, zdaniem autora, jest zagrożeniem dla suwerenności sztuki? Wymień dwa zagrożenia. Zagrożenie 1. Służebność wobec polityki, która zamienia dzieło sztuki w agitkę Zagrożenie 2. Oderwanie od codziennego życia, od konkretnego doświadczenia, powodujące brak emocjonalności dzieła Sprawdź rozwiązania zadań z poziomu podstawowego! Już jutro egzamin z języka angielskiego. O godz. 15 zaprezentujemy pytania, które pojawiły się na maturze, a po godz. 16.00 - proponowane rozwiązania.