Rozpoczęta w połowie października kampania, po krótkim wprowadzeniu informacyjno-edukacyjnym, startuje z kolejnym etapem - działaniami internetowymi. ORGANIZM W DOBRYM NASTROJU - to kilkuminutowy film, opracowany w nowoczesnej konwencji "brand hero", w którym piosenkę na temat własnego samopoczucia śpiewają organy. Przygotowana przez zespół fachowców (agencję digitalową VML oraz specjalizującą się kampaniach społecznych TFC) - koncepcja, ma zwracać uwagę na poważne problemy w lekki, przystępny sposób. Badania międzynarodowych kampanii społecznych pokazują bowiem, że samo straszenie, zwłaszcza w przekazie adresowanym do młodych osób jest kompletnie nieskuteczne. Pokazaniu trudnych i ważnych, często szokujących zjawisk społecznych, mocnych statystyk powinna towarzyszyć pozytywna informacja, która daje nadzieję na poprawę sytuacji - mówi Tatiana Mindewicz -Puacz, ekspertka ds. kampanii społecznych - człowiek musi mieć motywację do podjęcia decyzji o zmianie, która nawet, jeśli jest zmianą na lepsze - zazwyczaj wiąże się z wyjściem ze strefy komfortu. Spot jest zaśpiewaną przez filcowe organy piosenką, z lekką wpadającą w ucho linią melodyczną i prostymi tekstami. To zwiększa jego potencjał wirusowy, czyli szansę na dotarcie w Internecie do jak największej liczby osób, co w pierwszej fazie każdej kampanii społecznej jest bardzo ważne. "Chcemy się pożalić, bo popalić dajesz tak, krztusimy i dusimy się oddychać nie ma jak!!! Wdychasz i wydychasz dym, a nas już trafia szlag - w końcu będzie z tego RAK" - skarżą się płuca, jedni z bohaterów filmu, a na końcu spotu zmęczone serce prosi swojego CZŁOWIEKA o zachowanie większego umiaru, żeby wszystkie organy miały szansę pożyć w zdrowiu jak najdłużej. Emitowany na kanale youtube film, to tylko dynamiczny początek, wprowadzenie do społecznej dyskusji, którą trzeba wywołać, jeśli ma nastąpić zmiana w temacie profilaktyki. Konieczność zmiany jest oczywista, jeśli weźmiemy pod uwagę, że choroby cywilizacyjne (związane w dużym stopniu z trybem życia) zaczynają przybierać rozmiary epidemii. Nie wystarczy dbać jedynie o dobre leczenie, konieczne jest zrobienie wszystkiego, co możliwe, żeby NIE CHOROWAĆ. Zdaję sobie sprawę, że edukacja i uświadamianie prozdrowotne mogą wydawać się nudne i mało chwytliwe, jednak trzeba mieć świadomość, że właśnie takie działania są bardzo ważne, bowiem przynoszą długofalowe korzyści w przyszłości, dla nas, dla naszych dzieci i dzieci naszych dzieci- komentuje Beata Małecka-Libera, wiceminister zdrowia, pełnomocnik rządu ds. projektu ustawy o zdrowiu publicznym, odpowiedzialna za przygotowanie Narodowego Programu Zdrowia. - Bardzo nam zależy, żeby dotrzeć z przekazem do jak największej liczby osób. Kampania ma zwrócić uwagę na problem, zainspirować do działania, dlatego jej realizację powierzyliśmy fachowcom od tego typu działań. Dzięki temu, udało się połączyć siły - wiedzę medyczną ze znajomością zasad realizacji skutecznych kampanii społecznych - dodaje wiceminister. Słowa piosenki zawartej w spocie są proste i skłaniają do refleksji. Narządy wewnętrzne próbują wytłumaczyć, że to właśnie sposób, w jaki żyjemy oraz wybory, których dokonujemy na co dzień w największym stopniu przyczyniają się do rozwoju chorób, w tym przede wszystkim układu krążenia oraz nowotworów złośliwych. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego głównymi przyczynami zgonów w Polsce są obecnie choroby układu krążenia (46% ogółu zgonów Polaków) oraz nowotwory (24,5% ogółu zgonów Polaków). Należy podkreślić, że większość czynników ryzyka rozwoju tych chorób jest wspólna: nadwaga i otyłość, palenie papierosów, niska aktywność fizyczna, nadmierne spożywanie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego oraz alkoholu. Niewystarczające działania w zakresie profilaktyki chorób cywilizacyjnych sprawiają, że przeciętna długość życia Polaków jest nadal krótsza niż obserwowana w Unii Europejskiej: o 4,8 lat dla mężczyzn i 2,1 lat dla kobiet. Według ekspertów z zakresu zdrowia publicznego właśnie poprzez zmniejszenie narażenia na wymienione powyżej czynniki ryzyka możliwe jest wydłużenie przeciętnej długości życia Polaków do wartości obserwowanych w UE. Niestety nadal dużym problemem Polaków jest palenie papierosów oraz nieprawidłowa masa ciała (nadwaga lub otyłość). Według danych w 2009r. w Polsce papierosy paliło codziennie 33,5% mężczyzn oraz 21,0% kobiet. U ponad 60% populacji stwierdzono nieprawidłową masę ciała. Wśród istotnych problemów mających wpływ na zdrowie Polaków jest także nadmierne spożycie alkoholu. W świadomości ludzi istnieje skojarzenie, że nadmiar alkoholu "szkodzi wątrobie". Udowodniono jednakże, że ponad 40 jednostek chorobowych wymienionych w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (skrót z ang. ICD-10) spowodowane jest przez alkohol. Co więcej, alkohol oprócz szkodliwego wpływu na nasze narządy (m.in. uszkodzenie trzustki, wątroby) wpływa negatywnie na zdrowie psychiczne. Zaburzenia psychiczne spowodowane używaniem alkoholu są najczęstszym rozpoznaniem chorobowym osób leczonych w psychiatrycznych oddziałach całodobowych. W kampaniach dotyczących profilaktyki zdrowia do tej pory mało uwagi poświęcano problemom zdrowia psychicznego. Tymczasem według raportu GUS w latach 1997-2010 zaobserwowano dwukrotny wzrost liczby osób korzystających z psychiatrycznej opieki ambulatoryjnej. Czy zatem możemy już mówić o epidemii zaburzeń psychicznych w Polsce? Jedno jest pewne: w zdrowym ciele zdrowy duch, a kampania "Jak działa ZDROWY człowiek" chce wskazywać drogę do osiągnięcia pełnej harmonii. Poprzez działania edukacyjne - przekazywanie wiedzy, danych, najnowszych informacji zamieszczanych w Internecie www.facebook.com/jakdzialazdrowyczlowiek, stronach Twojego Zdrowia (patrona medialnego kampanii) a także poprzez emisję spotów w sieci będzie motywować i inspirować do podejmowania różnych prozdrowotnych zachowań oraz zmian dotychczasowych przyzwyczajeń. Kampania organizowana jest przez MINISTERSTWO ZDROWIA