Reklama

Reklama

Sejmowa komisja za uchwałą Senatu. Opozycja wygrała głosowanie

Sejmowa Komisja Infrastruktury przychyliła się do stanowiska Senatu, który chce odrzucenia ustawy ws. odszkodowań za wywłaszczenia nieruchomości m.in. pod Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i inwestycje kolejowe, jakie są związane z projektem. Decyzję podjęto głosami opozycji. Ostatecznie o przyjęciu ustawy zadecyduje czwartkowy blok głosowań sejmowych.

Ustawa o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw wprowadza nowe zasady ustalania odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości na cel publiczny, taki jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Ustawa w sprawie odszkodowań za wywłaszczenia nieruchomości. Jakie są jej założenia?

Zgodnie z nowelizacją wysokość odszkodowania ma być powiązana z wartością rynkową nieruchomości, powiększoną - w przypadku prawa własności - o 20 proc. wartości nieruchomości i 40 proc. różnicy między wartością nieruchomości i wartością gruntu. 

W przypadku prawa własności lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu odszkodowanie ma być powiększone o 40 proc. wartości lokalu. 

Reklama

Jeśli wywłaszczana nieruchomość jest w bardzo złym stanie technicznym, a tym samym ma niską wartość rynkową, wysokość dopłaty do odszkodowania ma być ustalana w oparciu o ogłaszany przez wojewodę wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia jednego mkw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych.

Senat: Nowe przepisy byłyby mniej korzystne od dotychczasowych

Na początku października Senat przyjął uchwałę ws. odrzucenia ustawy. Zdaniem Senatu przepisy wprowadzają mniej korzystne od dotychczasowych zasady ustalania wysokości odszkodowania.

Zobacz też: Lotniska, porty, koleje... czy Polsce wolno realizować wielkie inwestycje?

Podczas środowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury posłowie zarekomendowali przyjęcie uchwały Senatu, a więc odrzucenie ustawy. Za senacką uchwałą zagłosowało 15 posłów, przeciw było 12, nikt nie wstrzymał się od głosu. 

Los ustawy zostanie rozstrzygnięty w bloku głosowań zaplanowanym na czwartek.

"Wywłaszczenia na taką skalę nigdy nie odbywały się w Polsce"

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego dotyka nie tylko mieszkańców Mazowsza, gdzie ma powstać megalotnisko oraz prowadzący do niego węzeł kolejowy. W skład CPK wejdzie też budowa połączeń kolejowych na terenie całego kraju, w tym m.in. odcinka łączącego Warszawę z Łodzią. 

Jeden z proponowanych przez CPK wariantów przechodzi przez działkę Małgorzaty Dybały, odcinając właścicielkę od stajni i dwudziestu koni. - Codziennie wychodzę do nich i płaczę. Nie wiem, co dalej będzie i co zrobię z tymi zwierzętami - mówiła Interii pod koniec maja.

W celu wybudowania portu lotniczego oraz wszystkich inwestycji towarzyszących CPK niezbędne jest przejęcie około 20 tys. hektarów ziemi. - Wywłaszczenia nigdy nie odbywały się w Polsce na taką skalęmówił w czerwcu Interii Mirosław Ochojski, ekspert w sprawach ustalenia odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości.

W rozmowie tłumaczy o wadach i zaletach związanych z proponowaną przez rządzących ustawą dot. odszkodowań za pozyskiwanie ziemi przez państwo pod budowę inwestycji.

Centralny Port Komunikacyjny. Kiedy powstanie?

Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany do 2027 roku wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

Zobacz też: Na jakim etapie jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego?

W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. trzech tysięcy hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.  

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy