Naczelnik wydziału komunikacji społecznej Biura, Temistokles Brodowski, potwierdził w rozmowie z PAP, że kontrola wydziału postępowań kontrolnych poznańskiej delegatury CBA zakończyła się w połowie stycznia. Czego dotyczyła kontrola? "Kontrola w urzędzie marszałkowskim dotyczyła dofinansowania projektu 'Wzmocnienie konkurencyjności Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych P.J.Sowisło&Topolewski sp. komandytowo - akcyjna poprzez wdrożenie innowacyjnych technologii IT w procesie świadczenia usługi prawnej'" - powiedział naczelnik. Kontrola trwała od połowy kwietnia 2019 r. Kancelarii przyznano w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 dofinansowanie w wysokości pięciu mln zł, a jej wkład własny wynosił 6,1 mln zł. Konkurs, w którym wystartowała kancelaria, miał wspierać wysoko innowacyjne projekty. Według zgłoszenia, środki uzyskane w konkursie miały być przeznaczone na wprowadzenie nowych usług prawnych - z wykorzystaniem wirtualnej sali sądowej. W części relaksacyjnej metody wirtualne miały być używane do leczenia kolorami, doświadczania relaksacyjnego wirtualnego pobytu w kojącym środowisku jak las, plaża czy inne środowiska naturalne. Ustalenia CBA Jak wynika z kontroli CBA, wniosek opiewał m.in. na budowę sześciokondygnacyjnego budynku Kancelarii z garażem o łącznej powierzchni całkowitej blisko czterech tys. m kw. za ponad 12 mln zł. Biegły ustalił, że do celów wskazanych w projekcie wystarczy jedynie powierzchnia ok. 20 m kw. - wynika z ustaleń kontroli. Biegły powołany przez CBA ocenił, że zdecydowana większość wydatków zawarta we wniosku nie kwalifikuje się do objęcia wsparciem, ponieważ są one nieefektywne, nieracjonalne i zbędne z punktu widzenia realizacji projektu. Potwierdził ustalenia kontrolujących, że nakłady bezpośrednio związane z realizacją projektu stanowią zaledwie 2,25 proc. poniesionych kosztów i wynoszą 250 tys. zł netto. W swojej opinii biegły stwierdził, że nie jest niezbędne do wprowadzenia innowacyjnej usługi prawnej, opisanej w projekcie, budowa budynku kancelarii, jego pełne wyposażenie, np. zakup mebli biurowych, drukarek, skanerów i jego zinformatyzowanie - zakup komputerów i oprogramowania do zarządzania kancelarią. Z analiz CBA wynika, że zarząd województwa wielkopolskiego przyznał pięć mln zł dofinansowania z budżetu środków europejskich, mimo że projekt nie spełniał wszystkich dopuszczających kryteriów formalnych i merytorycznych i tym samym nie kwalifikował się do przyznania dofinansowania.