Są wnioski do prokuratury. NIK uderza w działania rządu PiS
Najwyższa Izba Kontroli przygotowała cztery zawiadomienia do prokuratury. Dotyczą one kampanii społecznych przeprowadzanych za rządów PiS. Urzędnicy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz resortu finansów mieli działać na szkodę interesu publicznego - podano w komunikacie NIK.

Komunikat na stronie internetowej Najwyższej Izby Kontroli pojawił się we wtorek rano. Działania podjęte przez NIK są efektem kontroli wydatkowania środków na kampanie społeczne w latach 2020-2023. Akcje miały być rządowym narzędziem komunikacji z obywatelami. Rządziła wówczas Zjednoczona Prawica.
Jak poinformowano, działania kontrole przeprowadzono w czterech urzędach centralnych: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwie Finansów, Ministerstwie Zdrowia oraz Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
Cztery zawiadomienia złożone do prokuratury dotyczą przekroczenia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków przez sześciu urzędników reprezentujących KPRM oraz resort finansów. Doszło do działania na szkodę interesu publicznego - podał NIK.
NIK składa zawiadomienia do prokuratury. Chodzi o cztery kampanie społeczne
Nieprawidłowości miały dotyczyć m.in. kampanii "Zwroty, które cieszą". W tym przypadku doszło - zdaniem NIK - do niegospodarnego wydania 7,3 mln złotych. "Celem kampanii było wyjaśnienie obywatelom przyczyn wysokich zwrotów podatku dochodowego za 2022 r. oraz utrzymanie wysokiego poziomu zadowolenia społecznego, wynikającego z otrzymania zwrotu" - czytamy.
KPRM miał działać na szkodę interesu publicznego, marnotrawiąc 6 mln złotych na kampanię "Liczy się Polska". Akcja była niegospodarnie i niecelowo realizowana - zaznaczyli kontrolerzy. "Jej celem była m.in. poprawa nastrojów społecznych po pandemii koronawirusa i podtrzymanie pozytywnej opinii o dysponowaniu przez rząd środkami unijnymi" - wskazano w komunikacie.
Na ponad 2 mln złotych wyceniono straty dla polskiego budżetu z powodu prowadzenia kampanii "STOP-COVID - ProteGO Safe" dotyczącej koronawirusa. Zarzuty znowu dotyczą urzędników KPRM. "W tym przypadku, pomimo że I tura kampanii nie przyniosła oczekiwanego rezultatu, wydatkowano kolejne 2,5 mln zł ze środków publicznych na dalsze działania komunikacyjne" - podano.
----
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!