- Jeśli lot się nie odbędzie, przewoźnik powinien zwrócić pasażerowi pełen koszt biletu lotniczego - powiedziała rzeczniczka praw pasażerów Renata Piwowarska. Jak zaznaczyła, decyzje o wypłacie dodatkowego odszkodowania podejmowane są indywidualnie. Odwołany lot. "Przewoźnik powinien zapewnić alternatywę" Rzeczniczka wskazała, że obowiązujące rozporządzenie unijne chroni pasażerów w przypadków opóźnionego lub odwołanego lotu. - Wszystkim klientom czekającym na lotnisku linie lotnicze muszą zapewnić posiłki i napoje, a jeśli czas oczekiwania trwa powyżej doby - również hotel oraz przewóz do niego - powiedziała. Zaznaczyła też, że przewoźnik powinien zapewnić alternatywne rozwiązanie, czyli np. przelot inną linią albo wylot z innego lotniska np. następnego dnia. - W takiej sytuacji pasażer może zrezygnować z alternatywnego rozwiązania a przewoźnik powinien mu zwrócić pełen koszt biletu - poinformowała. Odszkodowanie a "okoliczności nadzwyczajne" Pytania o możliwość uzyskania odszkodowania np. za opłacone wcześniej hotele, Piwowarska powiedziała, że "rozporządzenie unijne przewiduje kwotę odszkodowania, jeśli do niewykonania usługi doszło z przyczyn zależnych od przewoźnika". Natomiast - jak podkreśliła - jeśli następują okoliczności nadzwyczajne, których przewoźnik nie mógł przewidzieć i nie mógł im zapobiec, to decyzje o odszkodowaniu podejmowane są w zależności od konkretnej sytuacji pasażera. Spór kontrolerów z PAŻP Od kilku tygodni toczą się negocjacje kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL) dotyczące m.in. bezpieczeństwa, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania. Jerzy Polaczek: Kontrolerzy chcą pieniędzy, których nie ma w budżecie W poniedziałek rząd wydał rozporządzenie, na mocy którego ruch lotniczy w maju nad Polską zostanie znacznie ograniczony.