Kampania "PrzeMOC wobec KOBIET. Skreśl niepotrzebne" zacznie się w poniedziałek od Międzynarodowego Dnia Przeciw Przemocy Wobec Kobiet i potrwa do 10 grudnia, gdy przypada Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Wyobór dat ma zaznaczyć związek przemocy wobec kobiet z naruszaniem praw człowieka i podkreślić, że przemoc wobec kobiet jest pogwałceniem praw człowieka. Organizowana przez fundację Feminoteka wraz z Avon Cosmetics Polska kampania ma na celu przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet przez dostarczenie ofiarom przemocy narzędzi, które pomogą im wyjść z przemocowej sytuacji, a także budowanie w kobietach poczucia sprawczości, mocy i odwagi. Jej celem jest też zwrócenie uwagi opinii publicznej na sytuację Polek zmagających się z przemocą, pokazując, że takie doświadczenie nie jest powodem do wstydu i podkreślając, że reagowania na przemoc nie należy się bać. RPO: To wielowymiarowy problem Rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar podkreślił, że "przemoc wobec kobiet to wielowymiarowy problem, którego skutki dotyczą nie tylko ofiar, ale również ich rodzin, znajomych i całego społeczeństwa". Przypomniał jednocześnie, że stworzył listę ośmiu obszarów, które wymagają natychmiastowych działań, aby skala przemocy wobec kobiet mogła się systematycznie zmniejszać. "Jestem jednak świadomy, że ograniczenie tego zjawiska nie będzie możliwe bez solidarnych działań na rzecz edukacji społeczeństwa oraz skończenia z kulturą milczenia i obwiniania ofiar" - dodał Bodnar. Wyraził również zadowolenie, że kampanię wspiera "szeroka koalicja trzeciego sektora, samorządów i biznesu". Jego zdaniem, to "olbrzymia szansa na zmianę postrzegania przemocy przez społeczeństwo i realne wsparcie ofiar". Honorowym patronatem kampanię objęli też prezydenci Warszawy, Wrocławia, Łodzi i Poznania. Szczegóły akcji W ramach tej akcji uruchomiona zostanie aplikacja mobilna i infolinia telefoniczna, dzięki której ofiary przemocy będą mogły nawiązać natychmiastowy kontakt z przeciwprzemocowym numerem Feminoteki. Powstanie również platforma e-learningowa i strona internetowa, poświęcone zagadnieniu przeciwdziałania przemocy i postępowania w razie spotkania się z przemocą. Ekspertki Feminoteki przeprowadzą również warsztaty dla setek ambasadorek piękna Avon i przygotowują dla nich materiały edukacyjne z zakresu rozpoznawania objawów przemocy i wspierania ofiar przemocy. Jednocześnie z kampanią rusza "16 dni przeciw przemocy ze względu na płeć", czyli międzynarodowa akcja organizowana przez Center for Women’s Global Leadership, poświęcona wspieraniu i koordynacji pracy mającej zlikwidować przemoc ze względu na płeć na poziomie lokalnym, państwowym i międzynarodowym. Organizacje zaangażowane w akcje przeciwprzemocowe mają m.in. zwiększyć świadomość społeczną, wzmocnić lokalne struktury przeciwdziałające przemocy wobec kobiet, stworzyć powiązania między lokalnymi i międzynarodowymi inicjatywami na rzecz powstrzymania przemocy wobec kobiet, naciskać na rządy, aby wywiązały się z obietnic w sprawach walki z przemocą, a także wzmocnić solidarność kobiet na całym świecie. Tematem przewodnim 16-dniowej kampanii jest na świecie: "Koniec z przemocą ze względu na płeć w świecie pracy!", a w Polsce: "Miasta, miasteczka i wsie bezpieczne dla dziewczynek i kobiet!".