Rzecznik w opublikowanym w poniedziałek komunikacie poinformował, że dotychczas nie występował w tej sprawie, ponieważ minister zapowiadał podjęcie "zdecydowanych działań" w celu rozwiązania problemów z niedostępnością niektórych leków. Bodnar podkreśla, że w aptekach jednak nadal brakuje wielu leków, o czym świadczą m.in. doniesienia medialne. Lista brakujących leków coraz dłuższa RPO wskazał, że ten problem dotyczy m.in. leków przeciwpadaczkowych, na nadciśnienie, choroby tarczycy, insuliny, astmę czy alergie, zwiększa się też deficyt leków onkologicznych i neurologicznych. Dodatkowo zaczyna brakować szczepionek, m.in. chroniących przed błonicą, tężcem i krztuścem, odrą, świnką i różyczką oraz grypą. Lista brakujących lekarstw jest coraz dłuższa. Pismo do ministra zdrowia "Moje obawy budzi również fakt, że brak leków w aptece może generować dalsze problemy w systemie opieki zdrowotnej" - podkreślił Adam Bodnar. Ocenił, że braki mogą powodować wydłużenie kolejek do lekarzy w związku z koniecznością zmiany zapisanego wcześniej zaordynowanego specyfiku. Dodał, że lek tzw. drugiego czy trzeciego rzutu może nie gwarantować skutecznej terapii - a to może zagrażać nie tylko zdrowiu, ale też życiu pacjentów. Rzecznik przypomniał, że art. 68 konstytucji gwarantuje wszystkim obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. "Władze publiczne są obowiązane do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej m.in. dzieciom, osobom niepełnosprawnym i osobom w podeszłym wieku" - zaznacza RPO. Adam Bodnar zwrócił się do ministra Łukasza Szumowskiego o stanowisko w tej sprawie. Poprosił też o informacje o podjętych przez niego działaniach dla poprawy opisanej sytuacji, a także zapobieżenia jej na przyszłość. Zamienniki Minister Szumowski w ubiegłym tygodniu zapewniał, że mimo braku konkretnych leków w aptekach dostępne są zamienniki, które może zaproponować farmaceuta i na które w ostatnim czasie zauważalnie wzrósł popyt. Zapewniał też, że zamienniki te są dokładnie tak samo działającymi produktami, jeżeli substancja czynna jest ta sama. Od 15 lipca, dzwoniąc pod bezpłatny numer Telefonicznej Informacji Pacjenta (800-190-590), pacjenci mogą dowiedzieć się, w której aptece kupią potrzebny lek. Infolinia działa od poniedziałku do piątku, od godz. 8.00 do 18.00. Katarzyna Herbut