Zgodnie z projektem, pełnomocnikiem będzie mogła być wyłącznie osoba, która ma zaświadczenie o prawie do głosowania lub musi być wpisana do stałego rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo można będzie przyjąć od jednej lub dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest rodzic, dziecko, małżonek, brat, siostra lub osoba przysposobiona. Akt pełnomocnictwa ma być wolny od opłat, a zadania związane z jego sporządzeniem wykonuje gmina. Projekt przewiduje, że obywatele UE mieszkający w Polsce, ale nie będący obywatelami polskimi, będą wpisywani do rejestru wyborców na podstawie decyzji wójta, zaskarżalnej do sądu rejonowego. Będzie to zatem taka sama procedura, jak w przypadku obywateli polskich. Obywatel UE, który nie będzie chciał głosować w wyborach parlamentarnych, będzie miał więc możliwość - po decyzji sądu - skreślenia się z rejestru na własny wniosek. Wnioskodawca proponuje też nowy przepis, który upoważniałby Państwową Komisję Wyborczą do podawania do publicznej wiadomości w trakcie głosowania danych, o liczbie uprawnionych do głosowania i liczbie wydanych kart. Według uzasadnienia projektu, praktyka dowiodła, że podawanie w dniu głosowania informacji o frekwencji wyborczej może wpływać na jej poprawę. Wzorem ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego wprowadzany jest przepis zobowiązujący burmistrzów, wójtów i prezydentów miast do wyznaczania miejsc na bezpłatne umieszczanie plakatów i obwieszczeń komitetów wyborczych oraz podanie ich do publicznej wiadomości. Obecnie - podkreślają autorzy projektu - brak takich miejsc powoduje zbędne napięcia w kampanii wyborczej. Ważnym elementem projektu zmian w ordynacji jest określenie zasad finansowania komitetów wyborczych. W projekcie zakazuje się pozyskiwania przez komitety wartości niepieniężnych. Ponadto w przypadku komitetów koalicyjnych dopuszczone jest finansowanie wyłącznie z funduszy wyborczych partii politycznych tworzących koalicję. Wzorem innych ustaw wyborczych, uelastycznione zostały przepisy dotyczące postępowania z nieprawidłowymi wpłatami środków finansowych, dokonanych na rzecz komitetu wyborczego. Możliwy jest ich zwrot darczyńcy w terminie 30 dni od przekazania. Projekt przewiduje też, że możliwa jest dobrowolna wpłata na rzecz Skarbu Państwa w wysokości środków przekazanych, jeżeli PKW podczas oceniania sprawozdania wyborczego stwierdzi nieprawidłowość. Uzupełniane są ponadto przepisy dotyczące zbiegu terminu wyborów do Sejmu i Senatu z wyborami prezydenta. Projekt przewiduje zawieszenie kampanii w wyborach do Sejmu i Senatu w okresie ciszy wyborczej w wyborach prezydenckich, wyborach do Parlamentu Europejskiego lub referendum ogólnokrajowym. Nowela uwzględnia także konieczność dokonania zmian przepisów związanych z postępem w zakresie informatycznego wspomagania komisji wyborczych oraz transmisji elektronicznej wyników głosowania i wyników wyborów do PKW.