W badaniu Nica Newmana z Reuters Institute for the Study of Journalism "Dziennikarstwo, media, trendy technologiczne i prognozy 2021" wzięło udział 234 liderów mediów cyfrowych z 43 krajów - w tym 52 redaktorów naczelnych, 45 dyrektorów generalnych lub zarządzających oraz 29 dyrektorów ds. cyfrowych z wiodących na świecie firm zajmujących się mediami i technologią cyfrową. Zdaniem ok. 76 proc. badanych, pandemia przyspieszyła ich plany cyfrowej transformacji. Biznesplany obejmują więcej pracy zdalnej i szybsze przejście na modele biznesowe ukierunkowane na czytelnika.73 proc. ankietowanych twierdzi, że jest pewna przyszłości swojej firmy. Mniej badanych (53 proc.) jest za to spokojna o przyszłość dziennikarstwa. Obawy dotyczą wzrostu dezinformacji, ataków na dziennikarzy, a także stabilności finansowej mniejszych i lokalnych redakcji. Jak zauważa autor badania, tradycyjne pojęcia dziennikarskiej bezstronności i obiektywizmu są presją w erze większej polaryzacji politycznej. Mimo to zdecydowana większość (88 proc.) ankietowanych, w tym wielu starszych redaktorów, twierdzi, że pojęcie bezstronności jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Jednocześnie prawie połowa (48 proc.) zgadza się, że istnieją pewne kwestie polityczne i społeczne, w przypadku których nie ma sensu być neutralnym. Walka z fake newsami Autor badania zwraca uwagę, że w minionym roku w najlepszej sytuacji były media, które zainwestowały w specjalistów. Dziennikarze zajmujący się zdrowiem oraz eksperci medyczni byli poszukiwani, by przekazywać rzetelną wiedzę, odpowiadać na pytania widzów i walczyć z fake newsami. Jak pokazują badania, ci, którzy uważnie śledzą media, wiedzą o pandemii więcej, a tym samym są lepiej przygotowani do zachowania bezpieczeństwa. W ankiecie liderzy mediów zauważają, że niewiarygodne informacje dotyczące pandemii rozprzestrzeniają się głównie za pomocą mediów społecznościowych. Według większości badanych (68 proc.) pomogło to wzmocnić pozycję dziennikarstwa. Zdaniem autora badania, jednym z nieoczekiwanych "skutków ubocznych" pandemii było ponowne uwierzenie dziennikarzy w wartość ich pracy. Zaufanie do dziennikarstwa wśród ludzi z branży wzrosło z 46 do 53 proc. Według autora raportu, może to wynikać z faktu rekordowych wyników oglądalności podczas kryzysu związanego z pandemią, które pokazały wartość, jaką opinia publiczna przywiązuje do wiarygodnych informacji. Polsat News wśród liderów zaufania Według ostatniego badania Reuters Institute Digital News Report z czerwca 2020 r., Polsat News to jeden z liderów wśród mediów informacyjnych cieszących się najwyższym zaufaniem w Polsce. Według niego, 65 proc. badanych wskazało Polsat News za wiarygodne źródło informacji. Z kolei 34 proc. polskich internautów przynajmniej raz w tygodniu ogląda nasz kanał. Wysoko uplasowała się także Interia, którą za wiarygodne źródło informacji uznało 61 proc. badanych.